Semester, sol bad och ölinköp!

Norska ölNja, sol och bad var väl knappast grejen. Under fjällveckan som vi hade så tittade vi över till Röros en av dagarna och då blev det inget besök på Vinmonopolet men i Norge är det okej att sälja öl upp till 4,7% i vanliga butiker. Så det blev fyra sådana men billiga öl är det inte. Jag hittade inte så mycket roligt och en delikatessbutik hade de flera roliga sorter men eftersom de stod i ett varmt hörn av butiken och mitt i ett par spottars sken för att bättra på det hela lite till så avstod jag. Jag hade ingen termometer med mig men jag uppskattade till lätt 25 grader varm om inte mera. Jag blev varm bara av att stå och titta på ölen. I sin ölkyl hade man bara Ringnes, visserligen två varianter men ändå. Lite trisst. Detta med öl upp till 4,7% låter intressant tycker jag, kanske det skulle kunna vara en väg att gå i Sverige också? Jag började även fundera vad som krävs för att få sälja öl upp till 3,5% direkt vid ett bryggeri, undrar om man får det eller måste man sälja pasta också?

LimfjordsporterVi for även till Danmark, en kort tredagarsvistelse med Legoland som huvudmål. I Danmark var jag inne i något fler butiker och skillnaden var enorm vad det gällde utbud. Mycket mera öl men inte särskilt mycket utländsk öl. Och mycket samma öl oberoende av butik. Ørbæk Bryggeri, Thisted och så en del Carlsberg :-) På Netto hittade jag lite av det som kan vara avigsidan av försäljning i butiker, Brew Cat-öl. Kan vara skriver jag för jag har inte smakat ännu och det är ju smaken som räknas i slutändan. Enligt Ratebeer är det öl som bryggs av Ørbæk Bryggeri men på etiketten står det bara att ölen är bryggd i EU. Nåväl, det finns ju alltid möjligheten att låta bli att köpa så något större problem är det visserligen inte så men min slutsats av detta synnerligen högst ovetenskapliga undersökning är att min övertygelse står fast. Utan Systembolaget kommer utbudet på öl i Falköping att utarmas. Frågan om Monopolet är egentligen inte en fråga om bryggeriernas möjlighet, utbud eller priser utan ett politiskt ställningstagande. För det finns inget som motiverar ett monopol med argumentet, ”det blir bättre utbud i Falköping” för i så fall tycker jag man ska införa monopol på choklad också. En kort resa som denna påminner mig också om att jag egentligen inte gillar Systembolagets enkelriktning av utbudet, jag uppskattar att det ser annorlunda ut i butiker och deras innehåll beroende på vart jag kommer. För min räkning så kan man gärna testa igen och låta butikscheferna få bestämma lite mera om sitt utbud och få mera differentiering mellan butikerna. Varför ska inte butikschefen i Falköping själv få bestämma om Marbäcks öl ska stå på hyllan, så länge de säljer ölen och den inte bara blir stående.
Twisted Thistle IPAEn sista sväng i sommaren skedde nu i helgen till mitt kära Simonstorp och då var jag på bolaget i utkanten av Norrköping. Ett bolag med ganska hög ölprofil men så här i slutet av månaden fanns det inte mycket kvar i nyhetshyllan och plötsligt ekade även argumentet om bra sortiment väldigt ihålligt. Det vanliga sortimentet bjöd inte på några större nyheter utan mest vad som kändes som gamla trotjänare. Det roligaste var en Twisted Thistle IPA i ny kostym, hmm.

Kommentera

