Varför tycker medelsvensson att Mariestad Export är så god?

Frågan är egentligen inte min utan signaturen Helsinge på Svenska Ölfrämjandets forum. Enligt honom så ligger Mariestad Export (han skriver egentligen inte Export men jag utgår ifrån att det är den som han menar.) nästan alltid på topp 3 i försäljning hos bolaget. Hur det är med den saken låter jag vara osagt men nog säljer den bra, inte bara här i Mariestadöknen Skaraborg. Hursom helst, hela tråden har ni här (http://www.svenskaolframjandet.se/node/3616) men jag tycker/tyckte att den innehöll några klart tveksamma påståenden. Bland annat att Mariestad och Norrlands skulle vara samma öl egentligen eller att även om de bryggs olika så är de så lika att man inte kan sära på dem. Jag bestämde mig för att göra en liten provning ihop med mina grannar. Stjärnan och Grannen är med i Gröna Husets Ölsällskap så de fick representera ölnördar ihop med mig även om båda, och speciellt den ene, ”tvingas” dricka menlös billig lager ibland för sällskaps skull. Rickard och Ulf känner båda till namnet på några svenska microbryggerier och väljer dessa ibland men dricker oftas standardlager. Samling kompletterades med min fru som jag har använjt från Carlsbergsdrickande och Anna som hellre dricker rosévin i bersån. Där har ni panelen i sammandrag. Deras uppdrag var att testa fyra olika ljusa lager och besvara följande frågor:

  • Är det skillnad på dem?
  • Vilken är Mariestad Export?
  • Vilken smakar bäst?

Vilka var då ölen? Givetvis Mariestad Export annars hade ju själva grundkonceptet med provningen fallit. Sedan hade jag med Norrlands Guld av flera anledningar. En av dem är att det är samma bryggare, en annan att det är en öl som jag räknar som enklare (och sämre) än Mariestad. Dessutom refererar Bark i ovan nämnda diskussion till någon slags provning där citat ”flera kunniga och erfarna ölbloggare för något år sedan försökte, och ansträngde sig hårt, för att hitta några skillnader mellan Mariestads och Norrlands Guld. Utan att lyckas.” slut citat. Min tanke var att detta är nog en skröna för nog är det väl skillnad mellan dessa. Som tredjeöl hade jag valt en ljus lager som jag inte gärna dricker, Kung. Den säljer dock bra och detta utan någon större reklamkampanj. Från början hade jag bara tänkt mig dessa tre öl men när jag stod på bolaget så föll ögonen på Dugges Lager No 1 och jag tänkte att vi måste testa vad panelen tycker om den. Är det så att kvalitetsöl alltid slår standardlager?

Vad blev utfallet då? Förutom att jag lyckades spilla ut en massa öl vid serverandet? Jo, alla utom Anna var rörande överens om att Dugges öl stack ut väldigt mycket. Anna ville först hävda att det inte var någon skillnad alls. Det kan ha att göra med att vi inte alls provade under tystnad, vita dukar som bakgrund o.s.v. När vi andra påpekade vissa skillnader så höll hon med att Dugges skiljde sig kraftigt. Och i hennes åsikt till det sämre. Övriga var överens om att det fanns många tillfällen då de hellre skulle dricka en Dugges än de övriga. Men det fanns även tillfällen då de ville ha en enklare öl. Ska man ha några stycken spelar det dyrare priset inget roll men om man köper hem en hel platta/back så faller den bort. Bland annat för att den inte står i back som man bara kan ta med sig.

Att Dugges skulle sticka ut var ingen nyhet givetvis men hur var det med de tre andra ölen? Kunde panelen sära på dem. Tvärt emot bröderna Lindström och ev. erfarna ölfrämjare så tyckte min testpanel att Mariestad höjde sig ett klart snäpp över de andra två. Den smakade som vanlig öl medan två andra var tråkigare, plattare och bara lättdruckna utan större karaktär. Det var lite olika gissningar på vilken sort det var som stack ut. Panelen hade fått hjälpen att det var svenska öl och att två kom från samma bryggeri. Någon gissade på att det borde ha varit Mariestadsölen som smakade lite bättre medan någon annan trodde att de två lika ölen var Mariestad och något mer från Spendrups. Vi gjorde lite improviserade tester genom att be personen blunda och så gav vi slumpvis glas och testpersonen skulle säga vilken av de tre ölen det var. Och varje gång man fick smaka Mariestad och något mera plockade man ut ”finölen”. Mariestad är fylligare, lite karamellig, aningen mera karaktärsfull. Smakar och luktar mera och har en fylligare eftersmak.

Vad gör skillnaden i ölen då. Alla tre ölen har ungefär samma vörtstyrka och jäser ut lika mycket. Båda Kung och Norrlands Guld använder enbart pilsnermalt och både humleextrakt och pellets. Norrlands dock bara två givor och sorterna Magnum och Perle. Kung har alltså tre givor och tre sorter Hallertau. Mariestad har en relativt stor (jag fick inte veta hur stor del), aningen mera humle totalt sett jämfört med Norrlands Guld och man använder extrakt samt pellets av Magnum, Perle och Spalter Select.

Summerar man det hela så visst finns det likheter och visst kan man blanda ihop öl men Mariestad skiljer sig från Kung och Norrlands Guld i alla fall. Inte tror jag att några ölfrämjare har satt sig ner utan att kunna känna skillnaden. Finns det tillfällen då den är bättre än t.ex. Dugges Lager? Säkerligen, Mariestad är välbrygd och en öl som håller sin kvalitet. Skulle man sedan väga in priset så finns det säkerligen gånger jag hellre bjuder på en Mariestad för 30 kr/litern än en Dugges på 50 kr/liter medan Kung/Norrland allt får stå kvar i backen oavsett pris. När det gäller att dricka själv så är det inte alltid som jag vill ha munnen full med beska men oftast väljer jag nog en ale, av ren slentrian troligen för Mariestad håller.

Ölfakta: Richard Bengtsson (Bryggmästare, Spendrups) och Carina Johansson (Åbro konsumentkontakt)

7 reaktioner på ”Varför tycker medelsvensson att Mariestad Export är så god?

  1. Som många vet är Mariestad bara en sockerkulörad Spendrups Export. Har sett bilder på detta som sker vid filtrering så detta är en öl som blandas och ej bryggs.

  2. Ord får stå mot ord då. Richard Bengtsson lovar att det inte är så. Vad är det för bilder du syftar på? Hur kan man se att de sockerkulörar en Spendrups Export och sedan döper om den till Mariestad? Nja, jag litar på Richard B ett tag till.

  3. Mariestads är verkligen inte Spendrups export med sockerkulör!!!! Vi använder inte ens sockerkulör på Spendrups. Till skillnad från Norrlands Guld och Spendrups Export bryggs Mariestads med pilsnermalt och münchnermalt. Ca 20% av maltgivan.

  4. Nu är det svårt att veta om folk är den de utger sig för att vara på nätet men jag hoppas att det framgår av mina inlägg att jag inte tror att Spendrups gör sådant. Om det har verkat så, Bryggmästare Bengtsson, så vill jag bara säga att jag håller Spendrups något högre än så. Gotlandsbryggeriet och den satsningen, Mariestads Porter och Prima Lagern är exempel på att det finns ”ölkultur” i ert företag. Sedan är det ju så att många människor gärna dricker, i mitt tycke, mindre bra öl som Norrlands Guld men varför man skulle ödsla sockerkulör på den vet jag inte. Och en god företagare levererar väl det folk vill ha.

    Om det nu är så att du faktiskt är Bryggmästare på Spendrups, kan du ordna ett studiebesök åt mig i Grängesberg så? Jag ska upp till Ludvika i mellandagarna och jag antar att ni brygger då också.

Kommentera

