Monsieur Le Detective

De Jyske BryghuseVi ger oss in på de danska ölen här. Det kliar liksom lite i fingrarna nu när temperaturen börjar bli bättre i ölkällaren. Tyvärr så var jag lite slarvig vid fotograferingen av mina inköp från vårt södra grannland så jag har ingen bättre bild på denna belgiskinspirerade öl. Med facit i hand blev det nästan till en tanke för om bilden är lite skakig så är ölen faktiskt det samma. Fruktigheten finns där, den eleganta kroppen men det saknas en del annat. Sedan fanns det en del konstigheter i aromen. Jag har svårt att beskriva det annorlunda än konstigheter, aromen är spröd och genom den skär jästighet och tunga alkoholer. Smaken är trevligare även om den inte matchar de tunga klassiska belgarna som Rochefort, Chimay Blå eller Westfleteren men det ligger mycket kraft bakom de modesta 6%. Eftersmaken ska enligt mig hos en belgare gärna vara en aningen anonym och det är denna. Lite syrlighet mot slutet av den korta eftersmaken. En god öl som behöver förfinas för att bli något mera. 5 poäng får den men det är på tippen att halka under mittsträcket.

Med tanke på allt annat jag har skrivit om bryggerier så kan det väl höra till att berätta att jag här blev precis så lurad som United Beverage ApS ville. De Jyske Bryghuse existerar inte. En ledtråd till detta är att det på baksidan står att ölen är bryggd och tappad i Danmark istället för en bryggeriadress. Enligt Ratebeer så är den bryggd hos Vejle Bryghus och innan dess brygdes den hos Svaneke Bryghus.

Kommentera

