Jag är inte helt nöjd

Systembolagets hemsida alltså, eller med utbudet. När det gäller att söka så har det blivit jobbigare tycker jag. Jag tänkte att jag skulle dra igång ett projekt med att pröva och skriva om det flesta brittiska ölen av de som jag kan beställa styckvis till Falköping. Alltså de som finns i ordinarie sortimentet i första hand. Sedan kan det ju finnas någon enstaka i beställningssortimentet som inte har kollikrav men ordinarie sortimentet alltså, i första hand. Men se det tror jag inte går att söka på, jag kan få fram hela sortimentet och det som finns på hyllan i Falköping men sedan blir det att leta själv.
Sedan finns ju möjligheten att dra iväg ett e-brev till kundtjänst och be dem ta ut en lista. Det gjorde jag för två månader sedan och fick en lista tillbaka ett par, tre dagar senare. Tiden går fort, jul brakade förbi men nu tänkte jag dra igång projektet men upptäckte direkt att listan inte var komplett. Fuller’s London Porter fanns inte med, det kanske inte är sökbart i deras egna register heller utan någon kanske satt och tittade igenom hela listan, vad vet jag. Bishop’s Finger var heller inte med så den 20 öl långa listan var inte till så mycket hjälp, jag fick snällt titta igenom själv. Då kommer ytterligare en sådan där detalj jag inte förstår mig på, varför kan jag inte få hela listan på en gång? Varför måste jag klicka och klicka och klicka för att få fram flera alternativ?

En annan sak som slår mig är att brittiska standardöl verkar ligga i farozonen. Det finns inte så många, konkurrensen är ju så mycket tuffare numera vilket är bra och handen på mitt anglofila hjärta, hur många standardbitters behöver vi i Sverige? Men rotation på de som finns vore riktigt trevligt så vi ibland kunde få in typ Southwold Bitter, Abbot Ale eller liknande. När försvann Bombardier och Old Speckled Hen?

Min lista blev 43 stycken öl lång, några är julöl så de är på väg ut och några kunde jag stryka direkt eftersom det bara fanns någon enstaka flaska kvar hos något bolag och då säger erfarenheten att det är saldofel. Jag gjorde iordning en lista på tio öl att beställa hem och då kommer nästa trista grej med Systembolagets hemsida. Hela sju av dessa öl kan man inte beställa hem till Falköping. Okej, en Old Speckled Hen är tillfälligt slut hos leverantören och det är väl okej att den str kvar på listan men varför lista öl som man inte vill att jag ska köpa? Jag har ju ändå angivit att jag vill handla i Falköping? Sjukt jobbigt tycker jag. But the Iperiet kan strika back som det så vackert heter. Jag ringer imorgon och ber personalen leta reda på dem i andra butiker. En sjukt bra service som jag inte heller riktigt förstår varför Systembolaget ska stå för men jag tänker utnyttja den så länge det bara går. Jag får väl gå ner i källaren och ta något gott att dricka till disken, imorgon är det vardag igen.

Beer on parkingspot
Brittisk öl när den är som bäst? På parkeringen utanför puben i väntan på att den ska öppna! (Suffolk, The Ship Inn)
2 reaktioner på ”Jag är inte helt nöjd

  1. Japp, så är det. Få folk att dricka klassisk brittisk öl och inte bedrövlig, överhumlad, ofärsk amerikansk skit (för ev. tydlighets skull, jag är inte alvarlig med min kommentar, humle är gott, luktar fantastiskt och de jänkarnaöl som kommer hit är generellt av hög kvalitet)

Kommentera

