English hops

humleEn av mina målsättningar in på det nya året var att läsa mera om öl, både bloggar och böcker. På boksidan är det Farmhouse Ales och Peter M Eronssons hembryggarbok som gäller men jag återkommer med dessa när jag har tagit mig igenom dem. På nätet så är det en hel hög bloggar som jag försöker plöja. Dum som jag är försöker jag dessutom läsa ifatt det jag missat sedan mycket gled mig ur händerna i slutet av augusti. Mycket intressant hittar jag även om jag scrollar förbi en hel del ölrecensioner.

Jag fastnade för två saker om humle, dels från utmärkta startpunkten Boak and Bailey samt historikern Martyn Cornell. B&B konstaterar att ölentusiaster har en tendens att så på Fuggles och Golding som något gammalt och mossigt och närmast synonymt med Bad Old Boring Bitters. Med hjälp av en notice från Ron Pattinson så kom de på vad problemet var. Problemet är inte att det är tråkiga humlesorter utan att ingen har tagit ut svängarna för dem. Både Fuggles och Goldings är ju aromhumle egentligen och används av flera traditionsbundna bryggare för torrhumling men kanske då i för lite kvantitet. Själv kom jag att tänka på Mikkellers Single Hops serie och jag tror att East Kent Golding fans med där men hur den smakade kommer jag inte ihåg, inte heller har jag en aning om det var, för att låna Mr Pattinsons ord, a shitload of Goldings men med tanke på att man använda samma mängd till alla ölen så var det troligen inte så. Lite längre fram, när jag börjar brygga hemma igen, då ska jag testa. Kanske något åt det här hållet.

Recipe targets: (5.5 gallons, 75% efficiency) OG 1.057, FG ~1.014, IBU ~93, SRM 5.1, ABV ~5.7%

Grains & Other:
4.86 kg (96%) Maris Otter
200 g (4%) Acid malt

Hops:
Fuggles – 80 g (4.3% AA) @ 75 min
Fuggles – 80 g @ 30 min
Fuggles – 78 g @ 15 min
Fuggles – 35 g dry-hop for 5 days

Misc.: 1/2 tab Irish moss @ 5 min

Yeast: Danstar Nottingham, 1 package, rehydrated

Water: Fredericton city water, carbon-filtered; 8 grams gypsum in the mash 

(Receptet hittade jag här)

Vill du veta mer än du faktiskt vill veta om historiken bakom och humlefamiljer i England så läs här

Lämna en kommentar