The Irish Lad – en mycket välsmakande öl

The Irish LadMaltig, mustig arom sprider sig långsamt till näsan. Irish Red är ett namn som väcker minnen från 2001 och min höst på Irland. Då var jag inte ölnörd men det blev en och annan Murphy’s Red. Mest för att få lite variation till det övriga på pumparna Guinness Draught eller Murphy’s Stout. Fast jag minns en minnesvärd kväll nere i söder, straxt väster om Cork med en pub med tre pumpar Beamish. Inte många katoliker över 25 där inne kan jag lova.

Denna Irish Red är dock av ett helt annat slag än Murphy’s, den senare är väl bryggd i Holland numera tror jag. Egentligen var mina förväntningar relativt låga av någon anledning. Kanske så banalt som att om en irländare letar in sig i bolagets ordinarie listning så är det inget att ha. Detta trotts att jag gillde stouten från samma bryggeri på den tiden då man fick köpa den i kolli. Vet att vi hade den i baren på Wrågården när vi firade St Patricks Day typ 2006 eller så. Det är alltså O’hara’s Irish Red som sprider sina underbara locktoner. Djupt röd och djupt maltig påminner den mig om vad jag trodde att Smithwicks smakade i början av årtusendet. Detta är en rättfram, enkel puböl med massvis av hinkabillitet. Detta är långt ifrån en sniffaröl men med den färgen, den lätta kroppen, rena avslutningen, sin lätta anstrykning av humlebeska så lockar den fram både toner av Uilleann pipes och bilder av rödhåriga ungar som doften av fish ‘n’ chips. Underbar öl. Den bästa irländska sedan den sista Smithwick’s på Sean O’Casey’s. Om hungern är den bästa kryddan så finns det inget som minnen för att höja smaken på öl. Nu lägger jag ner detta, gör mig en äggtoddy och sätter mig och läser The Van av Roddy Doyle, sláinte mhaith.

Ny kategori!

Irländska öl
8 poäng
O’hara’s Irish Red (Carlow Brewing)

Kommentera

