Drinking localy

Mera uppsnappat från webben men denna gången är det en kommentar som triggade mig lite. Adrian Tierney-Jones skriver på bloggen Called to the bar om begreppet local och att det absolut inte finns något likhetstecken mellan ”local” och underbar kvalitet. Jag skulle kunna ösa ur mig massor med exempel på detta och jag tror att ni läsare kan komma på ett eller annat ställe som, om ni bodde där, ni inte skulle vilja dricka den lokala öl utan hellre höll er till andra bryggerier trotts att de producerar sin öl långt bort.

DaveS gjorde följande kommentar i bloggen. De två första raderna är alltså Tierney-Jones ord.

”Drinking local is ok if you live somewhere like Southwold, Bermondsey, Chiswick, Seattle, just outside Bakewell, Bamburg or across the road from Cantillon, but in other places?”

Glad someone’s finally said that. Whenever I see a revamped pub around here (Cambridgeshire) proudly announcing that they’ll mostly be selling ”real ales from local microbreweries” my heart sinks a bit. They’re effectively saying ”you know all those exciting new-wave breweries out there? And the great traditional family brewers? Well we’re ignoring them and sticking to twiggy, inconsistent homebrew. Enjoy!”

Två tankar slår mig direkt. Så rätt de har! Inget revolutionerande egentligen men ändå värt att sägas igen. Däremot så hävdar jag att lokala öl blir lite bättre just för att de är lokal. Imorgon ska jag till Göteborg och visst kommer Ocean att smaka något bättre där än här? Lägg ingen större värdering i kommentaren vad det gäller kvalitén på Oceans öl men jag köper inte många på ett år. Något har fått mig att, kanske inbillat, tro att jag inte gillar dem så mycket. Alltså köper jag dem inte men imorgon blir det en annan femma. När jag kliver in på Bishop eller The Rover så kommer jag att leta efter något Göteborgskt i första hand.

Hur ska man som nystartat bryggeri inte hamna i, inte så bra diket eller för att knyta an till ovanstående citat. Hur gör man för att inte vara ett bryggeri med mindre bra kvalitet? Två saker tror jag hårt på. Öronproppar och blindtest. Öronpropparna är för att man inte ska lyssna för mycket på folk som berömmer ölen oavsett kvalitet. Då kan man nog lätt invagga sig i falsk trygghet. Många pratade väl om Åsundens öl till min stora förtvivlan, den var inte bra, inte en enda flaska jag provade. Ett annat exempel är en bitter som jag misslyckades med. Jag tror att det handlade om för lite jäst men oavsett så blev den feljäst med otrevliga syrliga toner, stickig arom och väldigt tunn kropp. Jag har bjudit några på den och jag har fått beröm för den, sådant beröm är bättre om man inte lyssnar på.

Blindtester är vägen fram, gärna med folk som har god kontinuitet i sitt tyckande. Då behöver de inte vara så väl bevandrade i pennteknik för att beskriva vilka smaker. Bara de tycker lika om ölen varje gång. Använd dessa resultat för att utveckla ölen. Utveckla, skruva på recepten tills de blir riktigt bra och arbeta med en jämn kvalité. Då kan man gott dricka lokala öl.

Kommentera

