Alpha Beta -prövar en ny Ilkleyöl

Pale ale och alla varianter på namnet är något jag skulle kunna göra en egen definition av precis som porterkategorin. Det är nämligen lika rörigt i min hjärna som stout/porterbegreppet är fast samtidigt lika klart. En Pale Ale är en Pale Ale och en APA är en överhumlad Pale Ale. Lite kraftigare öl så blir det en amerikansk IPA medan en IPA är maltig, starkare än en Pale Ale och djupare i färgen och Svarta IPOr kan vara otroligt osmakliga. Dessutom borde de heta IIPA (Irländsk IPA) Drar man på ännu mera i maltnotan så blir det en barley wine men då bör man vara försiktig med humlen. Fast inte om man gör en amerikansk barley wine. Dock heter det inte barley wine om de är lättdruckna utan DubbelIPA. Kort koncist och inte så allvarligt menat. Jag lovar att återkomma i detta ärendet med en mera uttänkt version.

Jag har alltså druckit Ilkley Alpha Beta och det var nära att jag i rubriken skrev: ännu en Ilkleyöl men sedan kom jag på att jag inte har tagit tag i mig och skrivit om deras Joshua Jane. Jag återkommer i det ärendet också. Samt att jag inser ett samband till mellan dessa två öl som inte har med bryggeriet att göra utan bröd…. Återkommer som sagt.

Istället ska vi koncentrera oss på Ilkley Alpha Beta som enligt etiketten är en Session IPA. I min värld är det alltså en APA men det kan ni få protestera emot om ni vill. En gyllene öl med en mörk strimma inblandad i färgen. Drar mot ljus bärnsten men är lätt disig och då vill jag inte tänka på bärnsten längre utan börjar tänka på äppelmust, klen sådan.

Friskt och frodigt skum förgyller ölens utseende i glaset. En frisk humlighet praktiskt slår emot en när man för glaset mot näsan. Fruktig underton till det blommiga. Väl värd att sniffa lite extra på innan man tar sin första klunk. En medium kropp assisteras ivrigt at en kraftig beska som klingar av oväntat fort i samma ögonblick som man sväljer. Trevlig, välbalanserad Amerikan Pale Ale som det är synd att den bara fanns på Ölstudion men samtidigt absolut en öl som gör en extra resa dit värd besväret.

Lämna en kommentar