Dags för statistik

Ett år har passerat och Systembolaget har presenterat statistiken för 2016. Spännande läsning, kanske? Jag satte mig och funderade lite innan jag grottade ner mig i siffrorna. Skulle någon ny öl finnas på listan över mest sålda, ingen jag kommer på. Har öl från Wales ökat, knappast! Håller Fuller’s sin position i Sverige, för BrewDog gör det säkerligen. Skulle Traquair ha letat sig in på Skottlandslistan?

Vi kastar väl oss över listan. Storbritannien och Irland tillsammans. Otroligt spännande, trumvirvel,pukor och trumpeter.
Newcastle Brown Ale 682663 liter
Brewdog Punk IPA 650651 liter
Guinness Draught 317024 liter
Innis & Gunn Oak Aged Beer 293156 liter
Innis & Gunn Rum Finish 191461 liter
Innis & Gunn Toasted Oak IPA 180707 liter
Fuller’s India Pale Ale 176297 liter
Fuller’s ESB 172018 liter
Fuller’s London Pride 161776 liter
Guinness Extra Stout 130204 liter
Wow, lite rörelse har vi. Fast mest nedåt får vi allt säga. Topp tio minskar närmare 190 000 liter. Bakom den siffran döljer sig två positiva siffror. BrewDog Punk IPA och Guinness Draught ökar med 30 000 liter respektive 8000 liter men i övrigt backar de. Hunden har minskat med 50000 liter vilket knappast orsaker ens så mycket som en axelrynkning från min sida medan jag oroar mig lite för den som minskar mest, Fuller’s ESB, som backar med 55000 liter. Jag har inte hittat hur det ser ut totalt för öl på Systembolaget så jag kan inte relatera till all annan ölförsäljning vilket hade varit bra.
Tittar vi lite längre ner så får vi leta långt ner innan vi kommer till något annat än de ”usually suspects” Runt plats 20 finns Young’s Double Choclate vilket faktiskt förvånar mig. Williams Caesar Augustus Lager IPA Hybrid finns två platser lägre och ytterligare två platser ner ligger Camden Pale Ale. Jag tycker att det låter som en bra start för Williamsölen som hade säljstart i september. 15000 liter för Traquair House Ale räcker till en 32:a plats, där hade jag nog trott/hoppats på mera. Tja, vad finns det mera att säga? Skulle vara att de mera udda sorterna, typ Crate IPA, Beavertown Black Betty, Marble Manchester Bitter landar under 200 liter på året. De sista faktiskt riktigt snåla 54 liter. Skulle vara roligt att höra hur importören tänker, javisst, dessa produkter riktas mot resturanger men om man liksom har gjort sig besväret att göra pappersarbetet för försäljning via systembolaget. Fast svaret ligger nog i att varken Marble eller Beavertown finns kvar i listorna numera. Jag vet inte när de försvann heller.

Lämna en kommentar