Mera om ljusa tyska öl

Det finns en del mer eller mindre distinkta tyska lageröl. Ska jag vara ärlig så får jag säga att jag inte har full koll på typerna rent praktiskt så att säga. Tills nu vill säga. Jag valde öl med stort fokus på just ljusa öl när jg handlade i Tyskland. Nu såg det som sagt väldigt mörkt ett tag innan jag hittade en bra daglighandel straxt norr om Lübeck. Fem av dessa öl provsmakade vi den 18:e juli när vi firade Ölets dag hemma i trädgården.

Vi prövade Kellerbier, Helles, Dortmunder och Märzen. Helles ska vara en ljus öl med mindre beska än en vanlig pils och med en tydlig maltighet. Detta gör att den inte känns lika torr som en pils. Ger man sin öl lite mera alkoholstyrka och därmed kraftigas, tyngre öl så får man en Dormunder. Fortfarande låg alkoholhalt och elegant. Båda dessa öl är enkla i karaktären och kan kanske upplevas lite tråkiga men jag tycker att man ska ge dem chansen och inte bara använda dem till att skölja ner korven med. Den ofiltrerade varianten som också ska vara mera humlad kallas för kellerbier och kan upplevas som en smakbomb i jämförelse med de två föregående. Har mörkare färg och lite karamelliserad ton. Sista typen av öl var Märzen. Dessa marsöl ska ha fått sitt namn av att tyska bryggare runt München slutade att brygga i mars månad på grund av värmen. De sista ölen bryggdes starkare för att stå sig till höstens viktiga oktoberfest och fick där med sin runda, mäktiga framtoning av lättdrucken öl som man absolut inte bör dricka i tvåliterssejdlar med tanke på dagen efter. Dessa öl blev mera mellanmörka och liknar det vi i Sverige kallar för Bayerskt öl.

Först ut hade vi Brotzeit Bier som definitivt passade in i Helleskategorin, kanske även Dormunder. Vi gick raskt vidare till Chiemseer Hell och den skulle givetvis inte kunna vara något annat än en Helles med tanke på namnet men jag vill inte hävda att jag gör någon skillnad på dessa. Så här långt skulle vi alltså vilja säga att Dortmunder och Helles är bra lika. Där efter fick vi något som särskilde sig lite. Pinkus Special hade en tydligare humlebeska och aningen till humlearom. Alltså mera humlenärvaro men fortfarande en försiktig öl med dagens mått mätt. Sett till beskrivningarna så var detta en helles och de båda två andra Dortmunderöl men det var sannerligen bara nyansskillnader på ölen.

Märzenölet vi prövade var Schwaben Bräus Echte Märzen. Trevligt öl som var mellanmörkt i tonen, maltigt, krämigt, lättdrucket och som vi förväntade oss en Märzen. Alkoholen känns inte påträngande utan mera som en värmande känsla. Ett mastigare öl men med fortsatt hög hinkabilitet. Fast om man nu hade gett mig någon av dessa fyra öl blint så hade jag inte kunnat typdeffa den. Kanske beror det på dålig träning eller så är de faktiskt förvillande lika. Märzenölen särskiljer sig mera än Dortmund/Helles. Den ölen som verkligen går att särskilja är kellerbieren med sin mörkare färg och inte minst så är den ofiltrerad. Värt att notera är sällskapets nära samlade reaktion om att nu börjar ölen smaka bra och detta trots att det var en billighetskellerbier av okänt bryggeri som jag tror produceras enbart för varukedjan som vi handlade på. Jästig smak på den och lite lätt kemisk ton men i övrigt et rätt beskedlig lageröl det med.

Kul att pröva med utgångspunkt i öltyperna. Jag ska göra det flera gånger. Jag har bland annat en liknande provning med tyska öl pågång. Vad har ni själva för favoriter bland tyska öl? Läst någonstans, i samband med Flensburgers öl, att tyska öl inte går att sälja på bolaget, undrar varför? Handlar det om pris eller har tysk öl så dåligt renommé?

En reaktion på ”Mera om ljusa tyska öl

  1. det kan väl inte handla om pris, för de är ju billiga i relation till kvalitet jmf med andra? tror de hamnat i skuggan av nyare hantverksöl, och macrolagerfolket håller sig till det vanliga.

Kommentera

