Livet på en räkmacka

Det blev precis så smarrigt och gott som jag hoppades på. Buxton Trolltunga levererade precis den syra och fruktighet som jag mindes och hoppades på. Det är lätt hänt att en öl som man haussar upp inför sig själv inte fullt ut klarar av att leverera det utlovade. Här var det fråga om en öl som jag för lite drygt ett halvår sedan prövade och förfördes av. En öl som jag givit upp hoppet om att få dricka igen och som jag gissar inte kommer att fortsättas bryggas eftersom det var en samarbetsbrygd mellan Buxton och Lervig. Sedan är det som talesättet säger, aldrig säga aldrig. Väl på Irland så hittade jag ölen i en kyl hos en välsorterad butik i Galway. Eftersom det var flyg och vi inte hade kostat på mer än en baggageväska så var det inte allt för många öl som kunde få plats å helst ville jag givetvis få med irländska öl hem men en flaska fann nåd. Och den skulle drickas till en räkmacka hade jag kommit på och jag hade lovat mig att det inte skulle dra ut för länge innan så skedde.

trolltunga-buxton-rakmacka-karlstroms-malt
Det är ingen synvilla, det är betydligt mindre i ena glaset. Jag delar med min fru och mängderna justeras efter uppskattningsgrad. Jag fick faktiskt hennes sista hälft också? Inte visste jag att min fru var smakblind!

Ni som gillar citronskivan på räkmackan förstår precis vad jag pratar om fast här kom den i flytande form, samtidigt som malten bildar en stabil bas. Lite sötma bygger ut smakbilden och jag hade puffat på den känslan med avocadobitar på smörgåsen. Gått så det förslog och så hade jag turen att ölen inte alls föll min fru i smaken så jag fick det mesta av de rara dropparna.

En reaktion på ”Livet på en räkmacka

Kommentera

