Tied house eller Free House, Pub eller Bar eller rent av ölcafé (Del 1)

Etablissemang som serverar öl kan se väldigt olika ut. Olika inriktning på ölen, på kunderna, på atmosfären, på ägarbilden. För många av oss turister är PUBEN en viktig del upplevelsen om vi åker till de brittiska öarna. Inte bara oss ölentusiaster utan för väldigt många andra. När man har tittat färdigt på Buckingham Palace eller vandrat klart på piren i Brighton. Fått nog av att trängas på British Museum då står en riktig pub högt på listan. Här och nu så börjar kanske vi skilja på vem som helst och på öljägarna. För många kan den närmaste puben vara det som lockar mest. Om den sedan har lite mässingsplattor, klockor, gamla lampor, takbjälkar o.s.v. så gör det inte saken sämre. Slipade glas och kristallkronor som ett gammalt ginpalats kan också gå bra. Gärna ska man få någon känsla av att vara på en lokal pub även om man är mitt på bästa turistgatan. Men det finns en hel del nyanser att hitta hos pubarna om det spelar någon roll. Återigen den klassiska frågan, är det inte bara vätskan i glaset och möjlighen hur den har serverats som spelar någon roll?

Tied house

Väldigt många bryggerier äger egna pubar eller har pubar knutna till sig. Fuller’s har drygt 400, Adnams har ett 50-tal och jätten Greene King har över 3000 ställen men då räknar vi in resturanger och hotell också. Det finns i stort två varianter av tied house. I den ena så äger bryggeriet, både fastigheten och rörelsen (managment). Landlorden är vanlig anställd och bör då inte kallas landlord egentligen utan snarare manager. Fast landlord är inte riktigt rätt titel för den andra varianten heller. Då äger bryggeriet fastigheten men hyr ut den till en Publican (tennant) som i ersättning för en hyra lägre än marknadsvärdet (i bästa fall, inte alltid ska sägas) förbinder sig att köpa ölen från bryggeriet ifråga. Ofta tar bryggeriet lite extra betalt för sin öl till dessa pubar och det är ofta frågan om många och långa timmar för att få ekonomin att gå runt. Båda två sätten har som effekt att man sällan får något annat än just det bryggeriets öl i pumparna även om t.ex. Shepherd Neame har ett eget guest-beer system. Puben kan då ha en pump med gästöl men bara från de bryggerier och till de priser som Sheperd Neame anger.

fullers-red-lion-en-av-tva-karlstroms-malt
En av två pubar Fuller’s äger som heter Red Lion

Själv har jag svårt att bestämma mig vad jag tycker om dessa tied houses. Är de bra eller dåliga? Variation är ju roligt, eller hur. Jag förstår absolut bryggeriernas ståndpunkt, den är den samma som bryggerierna i Sveriges även om vägarna att knyta restauranger till sig varierar. Sedan spelar det stor roll var puben ligger. Låt mig beskriva lite, om man är ute och reser och besöker Suffolk så har vi alltså relativt många bryggerier numera. Tänk att man landar på Stanstead och så gör något ströbesök i västra delen av countyt. Chansen är då stor att man kommer dricka Greene King, de flesta pubarna serverar nämligen deras öl. Det är ju trevligt i sig om man gillar deras öl och inte har tänkt sig att stanna för länge. Efter någon dag så tröttnar i alla fall jag. Drar man sig sedan öster ut mot kusten så plötsligt går det som en gräns, allt blir Adnamsöl! Å det är öl jag verkligen gillar men ändå, efter en mindre pubrunda med fyra country-pubs vid senaste resan så var jag mäkta trött på Adnams, det var liksom inte kul att se fram mot Southwold. Däremot försöker jag alltid klämma in ett besök på The Nags Head eller The Bridge Inn i London varje gång. För jag vet att de har Adnams Broadside på fat där. Adnamspubar i östra Suffolk, nja, medan Adnamspub i London känns kanonbra.
Jag tycker mig dock se en positiv utveckling med flera guestbeers på väldigt många tied houses och det är bra. Det är ju roligt att det märks till vilken del av landet man har kommit men det är tråkigt om alla bryggerier måste ha egna pubar för att synas.

Det får räcka för denna gången. Jag återkommer med en beskrivning av Free Houses. Skål på er!

Del 2 om Free Houses kan ni läsa här

Del 3 om Pubcos finns här

3 reaktioner på ”Tied house eller Free House, Pub eller Bar eller rent av ölcafé (Del 1)

Kommentera

