Dead Pony Club – the story of Håkan of Helsingborg

Tyvärr Håkan, nog är ponnyn allt jämt död. Inte ett liv i den faktiskt. Men låt oss ta det hela i småbitar för det är en god historia trots allt som visar vad öl handlar om. Håkan bor i Helsingborg och läser enligt honom själv regelbundet min blogg. Han älskar alla nya småbryggerier och nu så skulle han till Karlskoga med anledning av hans jobb. Nähä, jag har inte en aning om vad han jobbar med, vi kom liksom inte till jobb, familj, intressen… vi pratade öl. Han åkte bil och skulle passera Falköping, ungefär i alla fall så han chansade och tittade förbi bryggeriet för en spontanvisning. Som en gåva hade han med sig en burk Dead Pony Club så att jag skulle kunna skriva en recension på den. Stort tack för den Håkan, det värmer givetvis med en gåva men att något tar en omväg bara för att titta förbi och säga hej är otroligt roligt.
Öl i vasken, Dead Pony Pale Ale, Karlströms MaltÖlen nu då? En bild säger kanske mer än tusen men lite kompletterande kan behövas. Varför hamnar den i slasken? Enkelt uttryckt, för lite balans. För mycket humle i ena änden men framförallt för lite kropp och maltighet i andra änden. Tunn kropp är i sig inget konstigt för denna 3,8% ölen och den har sina goda sidor i form av fina tropiska toner i aromen men helheten. Not for me helt enkelt. Beskan har inget bakom sig som matchar upp mot den vilket enligt vissa gör det till en perfekt sommaröl.
Liten detalj, undrar vad ölen heter? Dead Pony Club eller Dead Pony Pale Ale? Dead Pony Club var väl namnet medan burken var blå, eller minns jag fel? Sedan kanske de inte får byta namn hos Systembolaget hur de vill på sina öl.

4 reaktioner till “Dead Pony Club – the story of Håkan of Helsingborg

  1. Namnet ja. Den lanserades som ”Dead Pony Club” men när de gjorde om designen så bestämdes det att alla öl skulle ha ett namn på 2 ord och en beskrivning på 3. Så den döptes om till ”Dead Pony” (samtidigt blev ”3 AM Saint” ”3 AM”) men när de upptäckte att kunderna fortfarande kallade den ”Dead Pony Club” så ändrades namnet tillbaka.

  2. Till Jonas och Bark: Man ska inte dra för stora växlar på min bild. Kanske lite väl hårt av mig att ta ett sådant foto. Det kan ju vara viktigt att balansera upp det hela med att jag aldrig tvingar i mig öl. Inget konstigt att den fick gå i vasken alltså. Jag försöker ju prova så många öl som jag bara orkar och hinner och du häller jag gärna ut öl för att spara lever och midjemått till andra öl. Kul att ni gillar ölen, olika är bra och variation aldrig fel. Skål på er. (Och ni andra också givetvis)

Lämna en kommentar