Världen ändrar sig visst, gör det nu och har tydligen alltid gjort det

Pubclips 3Jag hör inte till de människor som ser förändringar tydligt. Jag ser inte skiften och jag behöver ofta någon som pekar ut tecknen i skyn. Pumpclips är en tydlig sådan sak. De finns där, jag tittar på dem, väljer öl utifrån dem, ibland beundrar jag dem, ofta fotograferar jag dem. Det har liksom inte fallit mig in att man inte alltid har haft sådana på pubarna. Jag vet ju att det ibland är förtvivlat svårt ibland att få fram pumpclips men någon slags handskriven lapp som minst brukar det ju sitta uppe även på pubar med hög rotation eller från små bryggerier som inte lägger ner riktigt den tid de skulle behöva på marknadsföring. Själv har jag fotograferat massvis av dem utan att ens tänka tanken att det skulle vara en efterkrigstidshittepå. Vad det verkar av kommentarerna till inlägget så är det på 1930-talet som de börjar dyka upp men under 1960-talet blir de vanligare.

Var i ligger förändringen då och vem pekade ut den åt mig? Boak&Bailey var det som upplyste mig. De skrev om Boddington, om hur företaget har noterat att de 1963 beställde följande
It was decided to place an order with Nightingale Signs Ltd for 5000 Pump Clips, yellow barrel design, at 3 and 4 each, to be apportioned as follows:-

2500 Bitter Beer
1250 Best Mild
1250 Mild

Häftig tanke, en pub med bara handtagen. Man vet liksom vad som finns bakom. Hmm, detta är en Boddingtonpub, då har de Bitter, Best Mild och Mild plus kanske något annat i den fjärde. Bäst jag frågar. Jaha, deras porter, nja då tar jag nog Best Mild.

Först tänkte jag att jag inte hade några bilder på pubar med pumpar utan clips, i alla fall inget så snyggt som den som B&B har i sitt inlägg men så kom jag ihåg att det har jag nästan. Det är i alla fall inga clips även om informationen finns där. Den står på kaklet under hos Camden eller på en griffeltavle bredvid hos Euston Tap. Fast clips är det ju inte.

Varför förändringen kom? Om jag fattar rätt så var det med framväxandet av de sex stora bryggerierna, mera nationell försäljning istället för ”the local stuff”. På 60-talet gällde det att övertyga med visst bländverk.

(Bara en notering, att vi har fått ett skifte från Mild på 60-talet, via bitters mot Ipor idag, det har t.o.m. jag noterat)

Kommentera

