Söderbärke Mikro Öl Festival

Det känns helt rätt att mitt 100:e inlägg handlar om något stort, nämligen SMÖF – Söderbärke Mikro Öl Festival är stort på alla dess vis. Vilken härlig tillställning det var. Man kan inte annat än beundra det ölsortiment de lyckas skrapa ihop, service vid bardisken och inte minst priset. Visserligen betalar man 120 kr i entréavgift men sedan, möjligheten att köpa sig ett smakprov för en tia eller två av en hel hög med spännande öl och från spännande bryggerier. Hur kul som helst. Jag tror att bästa sättet att beskriva hur jag kände mig är som en kalv på grönbete. Givetvis kommer jag att ta mig till någon ölfestival igen men aldrig med denna oskuldsfullhet. Vad blev resultatet då? 34 öl provsmakades under närmare sju timmar. Två seminarier och en tallrik gulaschsoppa blev även utbytet av besöket i Söderbärke. Man inser då lätt att det knappast blir frågan om några djupare analyser av öl. Vi var dessutom tre stycken som köpte ett smakprov var och så delade vi på dessa. När vi kom in på något starkare, svartare sorter så blev min och Hjalmars andel av smakproverna större på min frus bekostnad eftersom hon inte är särdeles förtjust i dylika drycker. Vissa Imperial Stouts drack jag närmeligen helt själv. Ett gigantiskt stort tack till alla de som sliter och jobbar för att vi andra ska få det så här bra.

Vi tar det hela i någorlunda kronologisk ordning. Festivalölet som man bjöds på i entrén var en kopparfärgad historia med en mycket karaktäristisk torrhumlingskarraktär. Lite gräs/vegetabilisk dominans i aromen som hade en smak som lutade sig mera mot humlen än mot malten i smaken. Inte så konstigt kanske med tanke på att det är en brygd som har sitt ursprung i Svenska Humleprojektet. Det kändes därför logiskt att söka sig upp till Else-Marie K Strese och hennes föredrag om just det svenska humleprojektet. Mycket roligt projekt och ett bra föredrag. Visst borde vi kunna hitta lite spännande svensk humle att förvalta. Tyvärr fick jag avbryta mitt lyssnande för jag skulle hinna med Karin Tuvells provning Mat och Öl – Öl och Mat. Detta var en av de punkter på festivalen som jag såg fram mest emot men jag hade lite otur här. Jag och Karin har inte riktigt samma smak på öl tror jag men det var väldigt inspirerande att höra henne prata. Jag fick en våldsam lust att åka hem och laga mat helt enkelt. Det hon bjöd på var Welsh Rarebit, Köttgryta och Chokladtårta. Hon hade använt sig av samma öl i maten som till maten utan i chokladtårtan där det inte bör vara öl i tårtan. Ölvalet föll på Fullers Discovery till smörgåsen, Zlatopramen Half ’n’ Half till köttgrytan och Young’s Doubble Choklate Stout. Hur som helst är jag glad över att jag var där och fick prova. Jag hade som sagt aldrig valt dessa ölsorter själv och det är alltid bra att prova, inte bara ha förutfattade meningar. T.ex. var sötman hos Zlatopramen Half’n’Half ett roligt sätt att ersätta sötman från gelén i köttgrytan. Där emot tyckte jag att det blev för mycket med den tjeckiske till grytan. Lite tautologi blev det även med Young’s Double Chocolate Stout till chokladkaka. Inte för mig som älskar choklad var det en av de andra deltagarna som sade. Jag tycker mig kunna kallas för chokladälskare om ej chokladfanatiker men jag hade hellre sett att man bröt av mera med ölen. Jag dricker hellre Young’s Double Chocolate Stout till efterrätter som inte har choklad i sig. Bara ren vaniljglass t.ex. eller gör en floating till detta.

Karin hade med ett alltid lika spännande moment i sin provning. Samma öl rakt igenom. Denna gång hade hon valt Norrlands Guld. Det är alltid lika intressant att känna hur en öl ändras med sitt sammanhang. Ihop med den lite söta köttgrytan så framhävdes den lilla beska som Norrlands Guld har på ett utmärkt vis och ska sanningen fram så tyckte jag nog att Norrlands Guld var bättre till gryta en nämnda Zlatopramen. Till den varma ostmackan var dock Norrlands Guld bara intetsägande och till chokladkaka skulle det aldrig falla mig in att dricka ljus lageröl. Så Karin, förlåt om jag inte gillar din val men jag ger den tillställning högsta betyg.

Nu har jag varit eld och lågor över allt men har jag två områden som jag tycker att festivalen behöver bättra sig på så är det nummrering av fatöl och val av glas. Det första berör inte mig så mycket men det senare. Att ha 1 dl öl i ett smalt, högt pilsnerglas ger väldigt få öl en optimal arom. Jag kan tänka mig att priset spelar roll och till nästa år kommer jag att ha med mig ett eget glas att hälla över ölen i.

5 reaktioner till “Söderbärke Mikro Öl Festival

  1. Humm, det tekniska verkar inte fungera riktigt som det ska. Jag fick ett e-brev från Dempa om att kommenterande inte fungerar som det ska och man kan själv se, i alla fall nu, hur illa inlägget ser ut i börja. Skulle det vara så att ni inte kan kommentera så skicka gärna en kommentar vi e-posten till mig. info@karlstromsmalt.se

  2. Här kommer Dempas kommentar. Det är alltså inte jag som kommenterar egentligen.

    Dempa sade:
    Instämmer om mycket. Glaset till att börja med. Fick med mig ett hem,
    men det gick ganska fort sönder – en liiiten vass bit som lossnat. Det är
    nog inget glas jag skulle dricka öl i hemma ändå, så det var mest att
    det hade varit en kul grej att ha det med som minne..
    Karins tillställning var trevlig. Ostmackan jättegod!
    Till chokladtårtan hade det dock passat bättre med nån slags imperial
    stout, varför inte Sandbacka’s som var på 12.2%!!

    Trist att en del öl saknades, några hade helt enkelt inte dykt upp, och
    några var alldeles för infekterade för att ens erbjudas (Sandbacka IPA),
    och några serverades men var riktigt dåliga (infekterade), tex Forshem
    Pale Ale.
    Trist.

    En hembryggare som du är nog riktigt nöjd med denna tillställning.
    Personligen kommer jag nog hålla mig till Stockholm Beer & Whisky och
    Amylase’s sommarträff i fortsättningen ;)

    /dempa – http://dempabeach2k8.blogspot.com

  3. Du är förlåten. :-)

    Själv är jag en stor choklad älskare både till stout och rött vin.
    Helst hade jag velat fått tag på Brooklyn Black Chocolate Stout till chokladkakan (ja,ja jag vet, det blir mycket choklad :-) ). Den har en större beska. Det är en rätt häftig upplevelse att känna hur beskan ändrar karaktär tillsammans med chokladkakan.

    Alla goda ting är tre sägs det.
    1. När man ser att deltagarna kommer igång, både i diskussion och i upplevelsen.
    2. När man själv ser nya möjligheter och får idéer när man träffar nya människor så här.
    3. Att det finns lika många åsikter som deltagare, vilket är intressant, spännande och berikande.

    Vissa idéer blir inte alltid så lysande. För något år sedan fanns idéen om att rökta musslor skulle passa bra till ett korsikanskt kastanjeöl. Så mycket värre än så kan det inte blir :-)

    Ta gärna en titt på Maltes hemsida (www.barkemalte.se)och ”Mat och öl”. Recept och idéer läggs ut där efter provningar.

  4. Jag ska göra en titt senare. Brooklyn Black Chocalate Stout tror jag skulle ha passat betydligt bättre. Den är, i mitt tycke, nära på otrevlig att dricka som den är men jag har gjort en form av Irish coffe på den en gång och jag tror att den kommer att ha stora användningsområden i matlagningen om den får ligga stilla ett år eller kanske 1½.

Lämna en kommentar