Gipsy Hill – Rapport från Göteborgsmässan

Gipsy Hill är helt klart mest kända för sina syrliga, fruktiga öl skulle jag tro. Annars är det så att det är deras syrliga öl som jag har reagerat på. Jag har aldrig varit där och en anledning till detta är att de ligger rätt långt söder ut. Cirka en timme med buss, något kortare om man först kommer med tunnelbana ner till brixton. En annan anledning till att jag inte varit där är att jag inte har haft för vana att dra med mig familjen på ölrelaterade aktiviteter i allt för hög utsträckning när vi varit på semester för 2015 bodde vi på Crystal Palace Camping, cirka 20 minuters promenad från bryggeriet. Det blev dock aldrig läge för en utflykt på egen hand och jag minns att jag letade efter deras öl men hittade ingen runt campingen. Det är inte alltid så att man kan hitta ölen från ett bryggeri i deras direkta närhet. Småbutikerna domineras oftast av ”supermarketöl” oavsett var i London man är.
Alice Riguer var den som representerade bryggeriet och vi pratade en del om deras ganska imponerande utveckling som bryggeri. Dubbling av produktionen i princip på årlig basis 2014-2015-2016-2017 för att sedan sakta in procentuellt och sedan precis som alla andra kämpa för att hålla allt flytande under pandemin. Alice har arbetat där de tre senaste åren och det har varit tre år då man har tittat på export som bästa möjligheten att öka sin försäljning.

Det är två saker som jag minns extra väl som hon pratade om för hon växlade över från sin standard sales-voice till en något mindre ljus röst och hon fick lite mera glöd i ögonen. Det var etiketterna och det var Gipsy Hill Employee Ownership. Inte bara är Gipsy Hill efter försäljning av Beavertown, Camden Town, Fourpure m.fl. ett av Londons största (kanske det största) oberoende bryggerier utan de driver ett program för att alla anställda ska äga en mindre portfölj med GHBC-aktier. Detta för att man ska växa samman med bryggeriet och känna en stor lojalitet. Cirka 2% av företaget investeras i deras personal på årlig basis. Om inget annat så säkrar det upp att de anställda kommer bli mera nöjda och medansvariga om man i framtiden skulle besluta att låta sig köpas uppvilket jag hoppas inte ska ske.

Lämna en kommentar