Hösten är här – Very Big Moose (Brewdog vs Fierce Beer)

Jag har precis tagit en kvällspromenad med hunden, småregn och fortfarande blåsigt men inte alls som för bara några timmar sedan när det vräkte ner. Temperaturen har sjunkit tillräckligt för att gubbkepsen ska åka på och väl hemma så tände jag i brasan och sitter nu och bara njuter.

I glaset har jag en svart sak på mäktiga 12% Det är reklammucklarna BrewDog som har bryggt i samarbete med Fierce Beer, Abeerdeen till deras Collab2017
12%, Colomiansk cacao, Madagaskar vanilj och så lite kanel. Kanel hittar jag ingen men allt det andra bidrar till en väldigt söt öl som doftar cocos, marsipan men inte väldans mycket. Förvånansvärt lite rostade toner för att vara så pass svart, undrar om man har använt bränt socker eller något för att få den att bli mörkare.

Mjuk, följsam, lättdrucken. Torkade frukter, brödig och i eftersmaken kommer drag av sötlakrits.
Jag kommer inte att dricka ur denna, gissar jag. Jag tänker göra ett försök, petar in en pinne i brasan och slår på Belle Vue Aces mot King’s Lynn Stars. Det är alltså första mötet i semi-finalen i brittiska högstaligan.

Okej, den har hur höga siffror som helst på sociala medier men en hel flaska på egen hand blir för söt. Det här är verkligen en söt öl. Mjuk, följsam, leende men ack nej. Inte hela bara för mig. Just ikväll känns den inte helt rätt heller, jag hade vleat haft något som vara mera i mittfåran av det smaksvammelsurium som vi kallar öl. Lite för mycket Bounty i ölform helt enkelt. Just idag alltså, på fredag kanske det hade passat underbart.

En reaktion till “Hösten är här – Very Big Moose (Brewdog vs Fierce Beer)

Lämna en kommentar