Spendrups och Beavertown, ett oväntat samarbete

Jag ligger med på ett flertalet e-postlistor och en del sniffar upp min adress ändå i egenskap av bloggare. Plötsligt får man inbjudan till något evenemang i Tjockhult, inte helt ovanligt att det handlar om viner. Sedan många år tillbaka får jag regelbundet inbjudningar till Spendrups och det kan tyckas ointressant men dels gillar jag Mariestad Export som öl. Va!!! Är du galen karl? Det är jag nog inte, bor man i Falköping så blir det en del Mariestad av bara farten kan man säga och jag har inte lidit en ända gång jag druckit den. Inte av ölen vill säga men av faktumet att Spendrup har dominerat så tydligt här omkring har gnagt i mig mer än tre gånger kan jag lugnt säga.

Stoutglas, By The Horns, Gift of the Gab, Karlströms MaltSpendrup hade sin Calling London som hade kunnat bli spännande för en anglofil som mig själv men det känns som om det mesta av det har runnit ut i sanden alternativt vattnats ur fullständigt. Jag tänker på Signature och Fourpure som blivit riktigt stora men som i mitt tycke aldrig fått chansen fullt ut. Fourpure finns visserligen kvar hos Spendrups i form av två Ipor i 30 litersfat för restauranger, enligt Spendrups hemsida. Så bra har inte By The Horns, Redemption, London Fields eller Crate för de är helt borta.

Kom till sak nu. Vad har detta med brittisk öl att göra idag. Jo, på den senaste Drykesturnén som Spendrups anordnade så fanns Beavertown med på ett hörn. Jag tror att det är cirka ett år sedan de skrev kontrakt med Spendrups efter att ha varit borta från den Svenska marknaden helt i nästan två år efter att de bröt med Cask Sweden. Jag hade inte chansen att närvara personligen men fick en pratstund via telefon med Kamilla Hannibal, Media & Content Manager hos Beavertown, eller story teller som hon presenterade sig som. I grund och botten var det tre områden jag ville veta mera om

* hur deras satsning i Sverige ser ut

* hur deras avdelning för sura öl utvecklas

* hur deras samarbete med Spendrups går ihop med Logan Plants brandtal om craft beer (läs mer här om hans tal)

De första området beskrev Kamilla grovt med några få meningar. ”Vi har börjat försiktigt med Gamma Ray under 2017 men kommer med två, tre nya sorter under året.” Bland annat med en av mina personliga favoriter, Smog Rocket. Sedan får de se hur marknaden utvecklas.

Det andra området har jag skrivit lite om (och hoppas kunna berätta mera om senare) men jag har en hel del funderingar kring hur ett bryggeri som så starkt vill förknippa sig med Craft Beer kulturen samarbetar med Big Beer. Notera nu att Big Beer är ett uttryck som Logan Plant själv använder. ”The megalomaniac monolithic Goliats of Big Beer are shiting them self” Typ så uttryckte han sig om storbryggeriernas reaktion över hantverksölens framväxt. Sedan beskrev han hur Big Beer nu försöker svälja och kväva den växande gräsrotsölmarknaden.

Min bild färgas kraftigt av mina erfarenheter i den värld jag lever i. Falköping, med omnejd, saknar riklig ölkultur fortfarande. Det finns positiva exempel, det spirar men det finns stora hinder. När vi som litet bryggeri nu kontaktar restauranger så är storbryggerierna ett problem. Inte ett isolerat problem utan det är deras symbios med restaurangerna. Givetvis, om nu t.ex. Spendrups står för investeringar i tappkranar och hela fatölssystemet så vill de inte att baren ska köpa öl från andra bryggerier och sälja. Givetvis kan restaurangen välja att investera själva och deras vilja att göra det kommer öka om kundernas efterfrågan på lokala öl ökar men faktum är att vi har ett minst lika knutet system i Sverige som finns i England med deras tied pubs.

Beavertown öl å en tunnaVarför vill då Beavertown samarbeta med Spendrups? Enligt Kamilla Hannibal så hade representanter för båda parter träffats, pratat öl och Beavertown hade gillat Spendrups ölfilosofi. Är det någon mer än jag som hör varningsklockor här? Koloss och stelbenthet är två ord jag förknippar med Spendrups. Jag minns när jag pratade med Björn Mannervik om London Calling-bryggerierna och frågade om det skulle komma några one-off bryggningar. Minst sex månader i förväg var, enligt vad jag kommer ihåg, Spendrups tvungna att ha all information om den färdiga produkten (namn, typ, alkoholhalt, innehåll o.s.v.) för att kunna ändra i prislistor och föra ut ölen till restaurangerna marknadsmässigt.

Positivt är att Beavertown kommer fortsätta att vara sitt eget varumärke i Sverige. Man deltog själva på Göteborgsmässan, de hade en egen monter rygg mot rygg med Firestone och presentera en del av sin ölkultur. Vill man se riktigt optimistiskt så kan man tänka sig av Beavertown smittar av sig lite hos Spendrups men det känns nästan naivt. Om jag tyckte man var tvungen att se Fuller’s uppköp av Dark Star som en litet kliv mot Big Beer-sidan så tycker jag definitivt att Beavertowns samarbete med Spendrups är ett avsteg från deras ambition att trots sina sex miljoner liter kallas sig ”Craft Beer”. Det får mig också oundvikligen att ta ett steg mot att kalla produktion för småskalig istället. Småskaligheten borgar för flexibilitet, närhet, förståelse och lokala jobb. Det gäller dock att kvaliten hänger med. Precis som med Fuller’s ska det bli spännande att se hur det utvecklas. Om detta innebär att vi ser mera av Beavertown i Sverige så är det positivt, om Spendrups utnyttjar Beavertowns Craft beer stämpel för att trycka undan lokala svenska öl så är det negativt oavsett hur god ölen är. Samtidigt finns det lite signaler att Spendrups är på väg mera mot craft istället för crafty. (craft= hantverksmässig öl, crafty=öl som gärna vill låssas vara craft)

Öl och Whiskey, Göteborg 2018, Beavertown monter, Karlströms Malt

Annonser

2 reaktioner på ”Spendrups och Beavertown, ett oväntat samarbete

  1. Det här handlar ju om att Spendrups vill få kunderna – framför allt på krogen – att tro att krogen är oberoende eftersom de har så många olika varumärken. Ordet ”Spendrups” finns inte att se på dessa ställen.

    ”Nya Victoriabryggeriet? Nej varför skulle ni på krogen köpa från dem när vi erbjuder så många CRAFT BREWERIES?”

    För 3-4 år sedan tyckte jag diskussionen om ägande inom ölvärlden var ointressant. Jag har sedan dess ändrat mig.

    1. I det korta loppet betyder den nog inte alls mycket för de flesta men i det långa loppet handlar det om variation, nyskapande och sedan har vi tanken med landsbygd och arbetstillfällen fast jag tror nog att det finns många små bryggerier i städerna också.

      Plus att jag har en stark förkärlek för småskalighet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s