Logan Plants brandtal

Detta är ett inlägg som jag har försökt arbeta på flera gånger. Ursprunget är Logan Plants öppningstal vid deras Extravaganzafestivalen som Londonbryggeriet Beavertown ordnade i år. Det är i relation till bryggerier som har sålt sig till Big Beer, över definitionen hantverksöl, över finöl respektive fulöl, Tescos nya drive med craft beer med mera som jag funderade över hans tal. Logan Plant är alltså ägare och grundare av Beavertown. Based in Tottenham, proud to be Londonists som han uttrycker det. Ett Londonbryggeri med ambitioner som kanske sträcker sig bortom min definition av hantverksöl men mera om detta senare, åter till hans tal.

Logan Plant
Mr Logan Plant

Logan Plant var alltså inledningstalare vid deras stor fest, Extravaganza Beer festival. Han inledde som hövligheten kräver med att hylla sin personal och han lyfte fram sitt första besök i de nuvarande bryggerilokalerna. Vid första besöket berättade han hur överväldigande hela byggnaden kändes. Hur omöjligt det kändes att fylla hela lokalen med ett bryggeri men jisses vilka fester man skulle kunna ordna. (Och med 77 bryggerier, mer än 200 öl och 8000 människor där så får man väl säga att de lyckats) Sedan går han över och pratar om vad Craftbeer är, om hur den amerikanska definitionen med 6 000 000 barrels som max produktionsvolym, traditionella metoder och ingredienser samt max 25% ägarskap av andra dryckesföretag, att den inte fungerar i Storbritanien och att man inte har en liknande själva.

Istället handlar craft om inställning. UK Craft beer is all about the beer. Att ölen ska involvera människor och vara en del av samhället runt ikring. Craft handlar om kärlek och uppmärksamhet mot öl. Hantverksöl är en livvstil säger han. Man vet vem som äger, man känner de som brygger, man vet vilka som skickar räkningarna. Hantverksöl gör en positiv förändring, för ölen, för öldrickaren, som den del av världen som man kallar sin.

Old Chimneys Brygghus
Old Chimneys brygghus, ett föredetta hönshus

Från 2007 till 2017 har antalet bryggerier ökat från 670 till 1900 stycken (mer än 2000 stycken enligt British Beer and Pub Association). Mer än 11000 olika öl produceras regelbundet. It has never been a better time for beer drinkers! Enligt Logan Plant och vem kan säga emot honom.

Han fortsätter med att att prata om att Craft Beer börjar bli mainstream men kanske inte som vi brukar använda begreppet. Faktum är dock att craft beer går från att vara något man unnar sig till var dags val av öl. Tesco har ökat sin crafte beer hylla och andra dagligavaruhandelskedjor följer efter. Även på pubsidan sker ett skifte. Nya kedjor som Barworks fokuserar på craft beer och Fuller’s, Green King, Youngs och Weatherspoon lyssnar på vad folk vill ha och craft beer industrin svarar upp mot förväntningarna. Och massor av nya jobb skapas. För varje jobb på ett bryggeri skapas 18 andra jobb längs med kedjan till konsumenterna. Symbiosen mellan bryggerier, pubarna och öldrickarna är själva livsnerven i craft beer och the megalomaniac, monolitic, the goliats of big beer are shiting them selfs so Logan uttrycker det. Men han vill uppmärksamma oss på att Big Beer kommer inte sitta stilla och se på utan de drar i sina trådar för att styra den här branschen. Camden köptes av Anhauser-Busch, Meantime försvann till SAB och initialt tyckte han det var bra. Dessa märken skulle nu introduceras till mängder av nya craft beer drinkers som skulle pröva dessa ölmärken men även ge sig ut och leta egna, nya favoriter i öldjungeln.

Men Big Beer gör inte detta för att vara snälla eller hjälpa. De flyttar fram sina positioner inom flera områden. Ratingsidor, tidningar, distributionsföretag, hembryggaraffärer, forums, craft beer blogs. Det gäller att vi vet skillnaden mellan Crafty (Nedsättande term för bryggerier som vill verka vara crafty men som inte är det) och verkligt oberoende bryggerier säger Mr Plant. Vidare så varnar Logan för hur Lagunitas snart öppnar bryggeri i England, hur Brooklyn redan finns i Köpenham hur Big Beer flyttar över till Europa.

Bryggare Camden Town
Jag har tyvärr glömt namnet på bryggaren men att inte kalla honom Craft Beer människa vore väldigt syn. Undrar hur han idag ser på Camden Town. (Bilden är från 2012)

Han avslutar sedan positivt och i vi-form. Det är här som en tanke slår lite rot i min skalle. Vadå vi? Kan ett bryggeri som producerar 4-5 miljoner liter per år och som vill fem-dubbla sin kapacitet kalla sig craft beer? Vill ett sådant bryggeri ha en tydlig definition? Å i så fall, kommer de inte att skapa en definition som passar dem? Precis som jag upplever att man har gjort i USA. Försöker han bara uppmärksamma oss på ”allt andra har gjort” för att själv kunna kopplas ihop med den rörelse som Beavertown utan tvekan kommer ifrån? Hade Logan själv tackat nej om Big Beer kom och ville hjälpa honom med nästa steg?

Jag har inget svar och det finns inget vitt och svart i detta utan allt blir en färglad gränsdragning. Beavertown är odiskutabelt oberoende fortfarande men med sina stora volymer så klara de att hålla ett pris på sin öl som inte är craft. De har möjlighet att kliva in på banan ihop med Tesco på ett vis som inte är craft men deras öl är fortfarande smakrik, välbryggd och inbillar jag mig, kompromisslös i stor utsträckning. Jag tror heller inte att det bara är prat från Logan Plants sida, han vill förbli en del av Craft Beer. Han oroar sig mer över dålig öl från mindre bryggerier än konkurrens om pumparna på pubarna. Fast vad säger att inte Jasper Cuppaidge också tänker så? Jag har träffat flera ölpassionerade människor som arbetar för Camden och som trivs där. Han, Logan Plant igen alltså, avslutar med att vi (craft beer människor) har chansen att skriva boken, vi håller i pennan och den här delen av ölindustrin är fortfarande styrd av personliga relationer och tillit. Så till då den dagen eventuellt kommer och Beavertown säljer ut så kommer jag räkna dem som craft beer. Jag tror att llla bryggerier skulle kunna vara Craft Beer om de vill, det handlar om inställning till ölen, tillverkningen och folket som dricker den. För alla bryggerier är det viktigast att sälja sin öl men för vissa så gör man det inte till vilket pris som helst. Vissa bryggerier tror att öl är vilken vara som helst men vi vet bättre. Och om vi själva bryr oss så klarar vi av att reda ut vilka bryggerier som vi räknar som craft och vilka vi inte räknar dit.

Niklas och Chris vid baren på By The Horns
Chris Milis bakom baren i By The Horns Tapproom (2013 kanske?)

Vill du lyssna själv på hans tal så finns det här.

2 reaktioner till “Logan Plants brandtal

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s