Löjligt låga priser, lite mera om priser

Ölpriser i England är ett helt kapitel på egen hand. Min första rekresa över i London för att ev. börja med guidade resor var en rejäl överraskning för mig. Öl var så otroligt billigt om man räknar bort The Rake och Craft Beer Co. 2,50 pund för en pint och man fick provsmaka hur mycket man ville innan man köpte sin pint. Fast det gällde alltså cask ale. Cask ale har en helt annan prisnivå än moderna kegöl och det handlar absolut inte om att humlen kostar pengar. På Craft Beer Co så kunde man betala 3-3,50 pund men då för ett glas med 2/3-dels pint.

howling-hops-pale-xx-2-karlstroms-maltI ungefär samma veva så var jag inblandad i en importfirma som försökte importera ett antal öl från USAs östkust samt då från London. Prisskillnaden var enorm, trots betydligt högre transportkostnader så var USA-ölen billigare. Priset i London (för det är nog bara Londonpriser jag verkligen kan uttala mig om) har sedan dess absolut inte sjunkit. Utobeer har fått konkurrens av flera hantverksölsbutiker men dessa har knappast pressat priserna och det är knappast ovanligt att flaskpriset hamnar på 4-4,50 pund.

Det som är nytt och som jag tror kommer ändra prisbilden är Tesco och andra dagligvarorkedjor som har börjat göra plats i sina hyllor för hantverksöl. Givetvis en del brittiska men även amerikanska. Oscar Blues Dales Pale Ale finns över hela landet (över 1000 Tescobutiker). Stone (fast jag antar att det är Stone Berlin snarast) har hoppat över sin oberoende importör och har istället slutit avtal direkt med Tesco.

En Stone eller en Dales Pale Ale är alltså billigare än en flaska Kernel (inte så oväntat), billigare än en Five Pointe Railway Porter men inte ens Beavertown hänger med utan en burk Gamma Ray är cirka en femma dyrare än Amerikanerna.

Brixton Flaskor, London, Karlströms MaltÄr detta bra eller dåligt? Givetvis är det bra med hantverksöl som blir tillgänglig för många men frågan är om detta inte stjälper mera än det hjälper. Kanske kan det locka in flera öldrickare i hantverksträsket. Kanske men frågan är om det inte dessa kunder stoppas av prisskillnaden att ta steget över till mindre bryggerier. De kanske får upp ögonen för lite smakrikare öl men skräms lite av priset som små bryggare måste ta ut. Troligen så ökar det konkurrensen, de som kan tillgodose dessa volymer, typ Beavertown, kan säkerligen dra nytta av draghjälpen in i de största matvarukedjorna. Kanske hjälper patriotkänslan de mindre att klara sig. Den största frågan är om det bara handlar om aggressiv prissättning från amerikanerna eller om det är en prisnivå de kommer vilja ligga kvar på. Det blir också en faktor som kanske pressar fram en volym och kvalitets höjning hos flertalet brittiska bryggerier i en snabbare takt än vad som annars skulle hända.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s