Fuller’s & Friends – Flora & The Griffin

Några dagars uppehåll och ni tror direkt att jag har lagt av! Va? Har ni inte ens noterat det lilla uppehållet? Okej, tyder på att ni har ett riktigt liv också men alright, lets roll. Jag var väldigt entusiastisk när Fuller’s släppte nyheten om Fuller’s & Friends och undrade ur jag skulle kunna lägga vantarna på ett sexpack. Turen gjorde att jag har fått provat fyra av ölen i serien. Jag gör en liten miniserie av dessa. Vi börjar med Flora & The Griffin. Ölen som låter som en pub än en öl men om man kan sin bryggerihistoria så kanske man uppfattar finessen i namnet. Jag gjorde det inte. Thornbridge har en blomma som sitt varumärke samt att gudinnan Flora står staty i trädgården på Thornbridge Hall. Fuller’s bryggeri heter faktiskt Griffinbryggeriet, det är därför som en grip pryder bryggeriets vapensköld. Flora & The Griffin, rätt fint namn faktiskt.

Fullers and friends, fyra flaskor, Karlströms MaltÖlen är en Red Rye Ale, vad nu det kan vara för sort alla kategorientusiaster där ute. Själv tänker jag att råg är något av ett modesädesslag och att det dyker upp både här och där. Själv har jag lite svårt att kategorisera vad råg innebär för ölens smakbild. Kryddigt brukar man säga, vadå kryddigt? Nå väl…. jag har börjat experimentera själv med råg och jag prövar så ofta jag kan rågöl utan att bli riktigt klokare men det är bara att fortsätta dricka. Spelar ju ingen större roll bara ölen smakar bra.

Vackert mahoneyfärgat, nästan helt blank öl, undrar om den inte är filtrerad? Lite mörkare skum, jordig, karamellig, varm och väldigt trevlig arom. Lite mörkare fruktighet. En höstöl med alla fördomar uppfyllt. Värmande alkoholton i lagom balans, fast med en oljighet i beskan mot slutet som drar ner helhetsbetyget lite. Smakbilden bygger vidare på aromen. Medium kropp. En mörk, värmande höstöl (tog jag tre beskrivande ord som säger allt fast egentligen inget). Kändes som en modern öl med båda fötterna långt ner i den engelska öltraditionen.

5 reaktioner på ”Fuller’s & Friends – Flora & The Griffin

    1. Det jobbas på det men mer än så vet jag inte. Om jag tolkar rätt mellan raderna så hanslar det nog om hur försäjningen skjuter fart i England. Jag kan se en massa möjliga varianter. Inte minst ska Systembolaget se en möjlighet i dem. Den som lever får se… bättre än att jag gissar vilt.

  1. Kexen Finn Crisp består nästan bara av råg. Det är den kryddigheten som rågen ger. Jag tycker det kan vara ganska tydligt i vissa öl. Blir det för mycket råg så blir ölen kantigt sträv.

    1. Kantigt och strävt har jag känt någon gång. Kan på ett sätt tycka att den borde kännas oman ska kalla den rågöl… ingen mening med att dölja rågen. Kände absolut ingen strävhet i Flora&The Griffin. Möjligen lite kryddighet

Kommentera

