Inte den första klosterölen

För en knapp vecka sedan skrev jag om kommande klosteröl från England men det är inte de första klosterölen i England och nej, jag syftar inte på 16-1700-talsölen utan på en modern skapelse som såg dagens ljus 2012. Så som jag har uppfattat det hela så gör klostret idag cider men när det gäller ölen tar man hjälp av Little Valley (som brygger Stoodley Stout). Wim van der Spek hjälpte också till med att skapa receptet. Eller förlåt, det är ju givetvis ett recept som munkarna lärde sig i Frankrike när de var landsflyktiga efter reformationen. Fast han besökte många bryggerier i Belgien när han skulle omvandla receptet till dagens moderna ölstilar. ” La bière anglaise” från klostret Dieulouard i Lorraine är hur som helst grunden. 7% starkt, mörkt i färgen och fullmatat med russin, dadlar och andra mörka torkade frukter i aromen. Ölen får efterjäsa på flaska på klassiskt vis.

Malten är brittisk medan humlen plockas från Tyskland och Slovenien. Jästen hämtade man från ett icke namngivet belgiskt klosterbryggeri.

Låter lite spännande men tyvärr skeppar de inte utanför UK men jag sätter upp ölen på listan över öl jag letar efter. Har någon av er prövat den?

Öl i klosterruinen
Fel land, fel orden, fel öl men det får duga. Det var det bästa i bildväg jag hade
Kommentera

