Hög tid för en bit mat och en öl

 

Klockan är sent och det finns en hel del kvar att göra innan jag får lägga huvudet på kudden. Tänker nog strunta i det mesta och kliva upp tidigt imorgon istället. En bit mat först, jag ser på bilden att det nästan ser nylagat ut men det är rester. Fast skinksnitzell är inte fel, inte ens som överbliven mat från tidigare middagar.

 

Till denna snitzell blev det inte oväntat en St Austellöl. Jag har sambeställt alla tre som finns/fanns tillgängliga. För sedan jag beställde så har Admiral försvunnit och Hicks och Ruby Jack har tillkommit. Jag gissar att Hick’s Cornish Ale är samma öl som fanns när St Austells omvandling startades, då under namnet Hick’s Special Draught.

Proper Job, St Austell, Karlströms Malt

 

Proper Job:

 

Klart guldfärgad med härligt vitt skum.

 

Aromen: Fruktigt och sötma. Läser man beskrivningar från ett decennium tillbaka så kan man få för sig att detta är en humlebomb men det är snarare en klassisk brittisk IPA som går på steroider. Dessutom är det grapefrukt och apelsin.

 

Munkänsla: Lätt kropp, torrt avslut

 

Smak: Maltsötma, gapefrukt och apelsinskal. Inget tungt, snarare lätt än kraftigt. Jag tror att många skulle rynka på näsan och funderar över betäckningen IPA men det är en klassisk öl.

 

Avslutningen: Frisk och välkammad. Lätt citruston.

 

Roligt att pröva denna klassiker igen. Jag har prövat den tidigare men det var ett tag sedan. Riktigt välbalanserad och ett mycket bra exempel på klassisk engelsk IPA

 

En reaktion på ”Hög tid för en bit mat och en öl

Kommentera

