Dags att börja skriva listan

Listan, ni vet, årets viktigaste lista! Julklappslistan såklart. Om förra blogginlägget handlade om olika steg för ölentusiasten så kan jag klart och tydligt se att jag har nått ett visst steg i mitt liv så skulle kunna ha rubriken. INGA MER GREJER! Det gäller givetvis inte bryggutrustning eller ölglas men ganska mycket allt annat och till min födelsedag och julklapp så brukar jag önska mig sådant som går att förtära och som sedan försvinner.

Överst på den listan, hittills i alla fall, finns ett sexpack öl. Det hör knappast till vanligheterna men så är det ett ovanligt grepp för Fuller’s. Det går helt i linje med bryggeriets utveckling för att möta den nya ölmarknaden som växt fram de senaste åren. Jag gissar att Wild River inte var deras första produkt i den här vägen men det är den första jag tänker på. En småflört med de som inte bara vill ha traditionella öl om jag uttrycker mig lite slarvigt. For the young ones om jag hugger Fuller’s egna ord men det känns ännu slarvigare uttryckt men ni är säkert med på vilka som menas. Man har fyllt på med Motana Red och den ofiltrerade London Pride för att nämna några.

När Georgina Young tillträdde rollen som brewmaster för Griffinbryggeriet så var det inte för att John Keeling skulle ta pension. Han skulle jobba vidare och fokucera på nya projekt och lagom till jul kommer ett av dessa att blomma ut. Det är ett sexpack öl med sex stycken olika samarbetsöl som går under namnet Fuller’s & Friends. Det handlar om:

Cloudwater – New England IPA
En 7% pjäs där det har använts havre, vete och givetvis korn i maltbasen och så mängder med humle. Chinook och Simcoe från USA samt den för mig okända brittiska sorten Olicana. I traditionell brittisk stil så har man sedan flaskjäst ölen.

Galleon – Fourpure
Tillsammans med Londonkollegan Fourpure har man gjort en torrhumlad lager på 4,8%. Åter igen har man använt lite mera okänd humlesort som heter Loral. Det lär ge den här krispiga, friska lagern kraftig touch av citrus och mörka frukter(?)

Peat Souper – Hardknott
Hardknott är ett spännande bryggeri från nordvästra England, Cumbria. Deras bidrag till samlingen är en rökig porter. Ska bli väldigt spännande att se vad de har gjort med rökigheten. Namnet ska syfta bakåt mot Londons klassiska smog som ibland kallas Pea and Ham Soup och ölen ska ha hämtat inspiration från de porters som brygdes i huvudstaden vid 1700-talets mitt.

Matariki – Marble
Det andra Manchesterbryggeriet i sextetten. Ihop med dem har Fuller’s gjort en Saison med en kvartet Nya Zeeländska humlesorter. Lite belgien möter Nya Zeeland alltså.

Flora & The Griffin – Thornbridge
Namnet låter som en pub men det är de båda bryggeriernas symboler som har fått namnge ölen. En Red Rye Ale. Återigen alltså en hel del andra sädesslag än bara korn i maltbasen.

Rebirth – Moor
Bristolbryggeriet som likt en Fågel Fenix återuppstod i Bristol ser nu till att ESB-orginalet från 1970-talet återuppstår. Inte helt, rakt av men ölen är inspirerad av det ursprungliga ESB receptet. 6% lägger den i gränsskiktet mellan stora, mäktiga öl och öl med hög hinkabilitet. På sitt sätt den mest spännande ölen i samlingen.

Nu gäller det bara att fundera ut hur jag ska få tag på ett sex-pack. Jag vet inte om man ska hoppas på Systembolaget för enligt Fuller’s pressmedelande så handlar det om ett sexpack som ska säljas enkom hos Waitrose fram åt juletid. Riktgit sugen på detta blev jag. Den klart mest spännande nyheten från Fuller’s på väldigt, väldigt länge.

3 reaktioner på ”Dags att börja skriva listan

  1. Delar din uppfattning och att detta måste vara årets julklapp, så illa så man funderar på en snabb tripp över till älsklings staden i december

Kommentera

