Det som åkte ut

Om det bara tillfördes nya öl i ordinarie sortimentet så skulle det till slut bli ganska trångt på hyllorna hos Systembolaget. Alltså åker vissa öl ur samtidigt som ny kommer in. Urvalet av vilka som ska åka ur sker strikt på försäljningsvolymerna men med viss differentiering beroende på vilken typ av öl. En stout behöver inte sälja lika bra som en IPA t.ex.

Tre öl var det som försvann ur sortimentet och alla tre har jag provat. Brakspear Oxford Gold beskrev jag en gång som en öl som flirtar med lagerdrickarna. Den är alltså inte utpräglad ale-öl. Kommer jag sakna den? Nja, Meantime Pale Ale och McGargles Granny Mary’s Red Ale fyller väl dess plats. Känner ingen större sorg för bryggeriet som så heller. Black Isle Red Kite vet jag att jag har provat men jag hittar inget gammalt blogginlägg att länka till, jag hittar heler ingen smakminne i skalle så frågan är om jag verkligen har provat den. Jag får försöka att få chansen att prova den igen. Porterhouse Plain Porter provade jag på S:t Patricks day förra året och det var en god öl utan stora krusiduller. Alltså, inget som jag heller kommer att sakna utan jag kliver vidare mot andra, nya favoriter. Det är roligt med förändring. Ut med några gamla öl, in med några nya. Lite jysst rotation helt enkelt men tänk, bara tänk tanken att Systembolaget var regionsindelat och att Oxford Gold fanns i ena delen av landet, Meantime Pale Ale i en annan, Plain Porter hos en tredje del av landet. Vad roligt det skulle vara att gå in på de olika systembolagen i vårt avlånga land. Vad kul det vore om inte allt var likriktat.

The Porterhouse, Plain Porter, Karlströms Malt
Plain Porter är nog den av de tre som jag nästan kommer sakna…. vad tycker ni?
Kommentera

