Kampen om uteblev

Tidigare i somras så skrev jag lite om grillöl. Det var mest ett teoretiskt resonemang men redan då tänkte jag att jag skulle pröva. Nu föll det sig så väl att 1) frun har vunnit en sprillans Webergrill, 2) vi hade gäster och 3) jag hade två lämpliga öl att prova som grillöl för att reda ut vilket som är bäst för grillen. Beska öl eller mera maltiga?

Fast, allt blir inte alltid som man har tänkt sig utan ibland blir det annorlunda. Det gick fort att grilla med den nya grillen och värmen var intesiv så det var mycket att vända. Vi hann helt enkelt inte med mer än Belhavenölen. Men det var en fin, mjuk öl som inte gjorde bort sig fast om den öjde upplevelsen vet jag inte. Mycket god, skön början på middagen och lite lagom.

Två kvällar senare så gav jag mig själv på Five Points XPA när vi åter igen körde grillen. Här har vi en mycket hårdare humlad öl. Tydlig beska som skär rakt igenom ölen. Tanken är att beskan ska väcka smaklökarna och reta hungern vilket gör att maten smakar bättre. Sedan får inte beskan ta över och dominera, hur mycket beska vi pratar om är väldigt individuellt.

Vilket tycker jag är bäst då? Nja, svårt att säga. Jag gillar en mjuk, enkel öl men även en öl med mycket beska kan vara väldigt rätt. Det viktiga är nog att man har en öl till grillen.

Magnus dricker Belhaven Intergalatic, Karlströms Malt

Kommentera

