Det är en rolig öl trots allt, jag skulle dock ha sparat den till fisken

Stick to the plan…. jag vet inte hur många gånger som det har sagts eller av vem men klassiskt citat är kanske att ta I. “Jag har en plan” å andra sidan är klassisk så det räcker och en plan jag hade. Det var visserligen en lagom specificerad plan men icke mindre trots allt. Planen var att pröva Tzatziki Sour från Mad Hatter till någon lämplig mat. Jag hade flera förslag och ett av dem var att pröva ölen till fredagsköttbiten ihop med ugnsrostade rotsaker. Nu blev det inte en fredag men söndagsköttbiten kan duga gott och eftersom vi ändå ändrade på saker och ting så blev det grillad kyckling.

Hur fungerade då ölen till maten? Nja, jag vet inte riktigt. Det är en väldigt kul öl att smaka men jag kan inte säga att det är en välharmonerande öl. Det kan mycket väl vara kryddningen på kycklingklubborna (ja, det var färdigkryddade) som spökade till det hela. Gurkan kändes rakt igenom, från aromen till eftersmaken. Syrlighetn ligger bra men jag känner att den skulle ha kommit bättre till sin rätt till kokt potatis, stekt fisk och youghurt med rostad vitlök. Mera harmoni och mindre av smakkrock.

Jag kommer tillbaka till det gång efter gång men detta är en väldigt udda öl, på sitt egna sätt nästan helt bortkastad men samtidigt väldigt rolig. Kul att Mad Hatter gör den, den känns välgjord, rena smaker men ärligt talat. Vad ska den vara till, mitt sökande fortsätter. Jag har slängt iväg ett e-brev till bryggeriet och frågat dem. Jag återkommer om jag får svar.

Mad Hatter Tzatziki, Karlströms Malt
Jag får försöka dra upp en forell någon dag….
Kommentera

