Wild Beers Zintuki, återbesöket

Återigen dags för en liten Janssons Frestelse. Denna underbara höstmat som man förr, på 70-80-talet när jag växte upp fick vänta med tills septemberkvällarna satte in. Numera finns det lämplig potatis året runt att köpa i affären.

Zintuki
Harmonisk, relativt frisk i aromen, lite stallig, lite sunkig men i övrigt frisk, syrlig och mycket tilltalande. Höga beskan dämpas av maten, lite för lite syrlighet för att bryta igenom fetma och beskabarriären som byggs upp. Jag trodde att Jansson skulle vara en bra kombination men ölen klarar inte riktgit av matchen. Mera syra kommer mot slutet, friskar upp gommen och får min frus ansikte att förvridas. Vilket är ett riktigt bra tecken för då vet jag att jag får mera öl i mitt glas. Jag saknar lite efterbeska också för att hävda detta som en bra match. Bara för att få lite perspektiv på det hela. Inte en dålig smakkombination men inget riktigt lyft. Jansson och Rye Hammer var bättre, detta lite mindre bra men betydligt roligare och godare än ett glas Norrlands Guld till. Viktigt att pointera att det inte var ölen som var felet. Jag sparade nämligen min frus andel till efter maten och njöt fullt ut av den.

Zintuki, Wild Beer Co, Janssons Frestelse, Karlströms Malt

Kommentera

