Badger First Call

Tillfället gör ölen säger vi (eller i alla fall jag) ibland och visst är det så men den här hade nog kunnat slinka ner lite när som. Men sittandes i kvällssolen vid en svensk insjö, efter att ha badat och bastat, då är detta en bra öl. Det är tillräckligt kallt i vattnet för att kyla ner mig och jag ville ha något värmande och ombonade snarare än något friskt och omskakande. Drar mot Country Ale i stilen. Nej, jag bara driver med er. Jag har fortfarande inte en aning om vad de menar med Country Ale men jag har skrivit och frågat. Förhoppningsvis får vi veta, eller har ni läsare någon definition att komma med?

Badger First Call, Hall Woodhouse, Karlströms MaltBadger First Call är en klassisk bitter med sina 4%, maltiga framtoning, en beska som bara en reklammakare i dagens läge kulle vilja kalla ”hoppy” och en lätt kropp, kanske medium. Gyllenefärg, bärnstensfärgad med ett skum som faller ner lika snabbt som man byggde upp det. Aromen är maltig, karamellig och med tydlig apelsinmarmeladton. Den tunna, lätta kroppen framhäver den krispiga humlebeskan. Fruktigheten kommer fram lite mera i eftersmaken innan beskan sedan återkommer och ligger kvar länge i gommen i väntan på nästa klunk.

Skönt all-roundöl som funkar på puben som sällskapsöl likväl som apertifföl och munsköljare när man äter lammstek. Dock inte den mest värmande öl jag kan tänka mig men absolut ombonande. Speciellt med ett litet glas Pot Still Whiskey vid sidan om……

3 reaktioner på ”Badger First Call

  1. Den var okej, enligt mig. Håller dock Adnams Southwold Bitter 4.1% och Shepherd Neame Spitfire 4.2% aningen högre i mellanölsträsket.
    Men den här öltypen gör sig ju så mycket bättre på handpumpad cask, det går egentligen inte att jämföra. Men utbudet i Sverige är inte stort tyvärr.

Kommentera

