Hur ser vi på Crappy Beer och de som dricker den

Boddington Pub Ale, Karlströms MaltHur ser vi ölentusiaster egentligen på menlösa ölsorter och de som dricker dem? Konstig fråga egentligen, och visst menlösa öl är svårdefinerat men ni är säker med mig utan att vi behöver sätta en definition. Två saker fick mig att ställa mig frågan dels var det min egen reaktion över Grannyölen för några inlägg sedan och dels var det PJ McKerrys blogginlägg på Brew Geekery om en bartender med tråkig inställning. Som jag skrev i mitt inlägg så ska man akta sig för att tro att man inte faller i den gigantiska gropen som kallas ”ja-jag-har-i-alla-fall-inga-fördomar” På samma sätt tror jag att det är lätt att hamna i någon slags tankelop att eftersom jag gillar smakrika, underbara öl med stor komplexitet så bryr jag mig mer om öl än de som dricker mindre smakrika, komplexa öl. Så är det faktiskt inte alls. Givetvis finns det dem som dricker precis vad som helst bara det är lagom dyrt eller ännu hellre lite billigare och inte smakar för mycket men å andra sidan finns det säker många fler som känner för öl på samma vis som jag själv när det gäller drycken te. Jag kan ibland uppskatta att pröva en ny smak men sedan ramlar jag tillbaka till vanligt Earl Grey. Alla dagar i veckan så är det godare att brygga på löste men ganska ofta så tar jag bara en vanlig te-påse för enkelhetens skull. Lite som att välja en Mariestad Export istället för en Lunator. Däremot vill jag bestämt hävda att jag är te-drickare och att jag tycker om te. Bästa koppen te är antingen i stillhet på morgonen, gärna själv i köket eller när vi sitter alla fem i familjen på kvällen och myser framför tv.

Innstadt Neus Helles Premium

Det hela är väldigt enkelt, låt var och en dricka det som de gillar. Samtidigt så tycker jag ju så mycket om att få förmedla det sanna ordet om ölens förträfflighet som dryck. Törstsläckare ibland, syrlig och frisk ibland, som en hel efterrätt eller bara som avrundning på allt i form av en tung barley wine. Det gäller att inte skriva det på folks näsa då. Jag får ofta frågan om jag ens dricker en Carleberg Hof? Klart jag gör, speciellt om någon bjuder på den. Inte för att det är gratis utan för att någon tycker att det är rätt öl vid det tillfället. Inte ska jag förstöra det genom att vara snobbig.

Skål på er.

 

(OBS Bilderna ska inte ses som exempel på menlösa öl, de är nära nog slumpmässigt valda.)

Kommentera

