Black Barrel i grädden

Det finns många olika sätt att inta sin whiskey. Dricka den är givetvis det vanligaste men jag var sugen på att pröva något jag aldrig har testat innan. Vi skulle ha en smulpaj med blåbär till kvällsmyset i fredags och jag ville piffa upp grädden lite. Vanligen så använder jag mig av någon mjukare calvados eller en söt likör men idag bestämde jag mig för att pröva en skvätt whiskey. Jag kan meddela att det fungerar väldigt bra. Jag var på provningshumör så jag testade givetvis flera varianter innan jag bestämde mig. Jameson Blended, Jameson Black Barrel, Redbreast 12y och Connemara Single (sista skvätten i en väldigt gammal flaska). Lite grädde, en liten skvätt whiskey, röra ihop och sedan blindtest på detta. Jag fick hjälp att lägga klickarna i fyra olika hörn på tallriken. Provsmakning! Vinnare blev Jameson Black Barrel. Den vanliga Jameson kräver kaffe och socker som komplement till grädden. Rökigheten var inget som föll mig på läppen men jag var glad över att tömma flaskan och Redbreast 12y var gott men eftersom Redbreast 12 y slår Jameson Black Barrel när man har den rent i glaset så föll valet på den svarta tunnan till grädden och jag sparade Redbreast till lördagsmyset istället.

Blev det bättre än vanlig grädde? Nja, kanske. Lite annorlunda hur som, roligt att utöka smakrikedomen och komplexiteten. Lite vaniljsocker i grädden eller lite havregryn i smulpajsdegen skapar också variation men det är ju inte mycket att skriva om på den här bloggen.

Jameson Black Barrel, Blåbärspaj, Karlströms Malt.JPG

Kommentera

