BrewDog Rye Hammer och Janssons Frestelse

Att prova öl rakt upp och ner, rent kliniskt och så nära objektivt som man bara kan är inte lätt och frågan är om det är rätt sätt. Öl är en dryck som behöver sättas i sin kontext. Visst, folk med bra smak och luktsinne kan beskriva öl riktigt bra men det är ju ihop med andra upplevelser som det hela lyfter. Därför försöker jag alltid återkomma till nya öl och prova dem igen. Förra gången provades den i sin avskildhet och under stor koncentration. Den här gången var det vid middagen, ihop med fru och barn. Samtalandes om dagens händelse och morgondagens planer. Frun öppnade hela ”provningen” med orden, tycker jag verkligen om detta? Jag hade givetvis haft mina funderingar när jag valde den här ölen men jag trodde att den stora kroppen och Janssonen till skulle svara upp så bra mot ölens beska att hon skulle gilla den så jag svarade glatt och övertygande JA på den frågan.

Rye Hammer, Janssons Frestelse, BrewDog, Karlströms MaltDet är en bra Janssonöl. Om man likt min farmor tar något i stil med Lappinkulta så blir det lätt lite jolmigt. Beskan bryter igenom fetman och fruktigheten kompletterar anjovissmaken. Tung kropp lättar inte upp måltiden på något vis men å andra sidan är detta sommarkvällsmat, lite för sent serverad för att man har varit kvar ute och grejat så man är hungrig och vill ha något mäktigt. Istället för lite för övermäktig beska så blir det lagom mycket beska. Jag dricker inga mängder för jag delar burken på två men när jag hade druckit ur så saknade jag att inte ha lite till.

Av köttigheten och kryddigheten som jag hittade när jag koncentrerade mig kom det inget alls idag. Det förra saknar jag inte och det senare behövdes inte. Bättre pys var det i burken också. I rätt sammanhang hade jag betydligt lättare för att uppskatta den här ölen.

Kommentera

