Då kör vi igen

Vad kan vara en bättre tid att starta på än en lördagsmorgon? Suget har funnits här ett tag nu, att blogga. Att få skriva lite om min erfarenheter, att få lägga ut texten om fantastiska brittiska öl eller att få kommentera någon större grej. Att få bidraga med lite resetips, kanske något matlagningstips som får vardagsmaten att lyfta mot nya höjder. Dags att ge folk ett virituellt vattenhål, eller ska vi säga en virituell öltapp? Let’s make internet great again!!! (Japp, det var i USA jag hade varit på semester)

Britannia Arms, Pub, USA, Santa Cruz, Karlströms Malt
En charmig pub i brittiskt tema, tyvärr var vi påväg ner till stranden så jag fick bara passera. (Santa Cruz, CA)

Hur som, lördagsmorgon innebär knappast öldrickande. Det är i alla fall två, tre timmar för tidigt så det får bli andra guldkorn idag. Vi drar igång direkt med lite rekommendationer från inköpsavdelningen. Sommaren har inte lika många ölsläpp som andra delar av året men en del brittiskt har det redan kommit in. Badger First Call har lyckats krångla sig in i Ordinarie sortimentet dock med viss begränsad distribution. Jag fick lägga den i beställning för till hyllan i Falköping nådde den inte. I juni kom också Wild Beer Zintuki och gemensamhetsbryggningen Superluminal som Buxton Brewery och Stillwater Artisanal kokade ihop. Jag har funderat lite över dessa samarbetsbrygder tidigare men här är det logiskt. Stillwater är inget bryggeri, så de måste jobba ihop med något bryggeri hela tiden och ofta går det väldigt, väldigt bra. En öl som gjorde mig glad och när jag har druckit ur min sista hoppas jag att det finns någon extra kvar på bolaget.

I små partisläppet från 7 juni finns Tzatziki Sour från Liverpoolbaserade Mad Hatter Brewing Company. Jag vet inte mycket om dem och det ska bli spännande att få pröva deras öl.

Igår släpptes det två eller eventuellt tre öl. Jag borde väl ha full koll kan man tycka men här faller glorian på sned. BredDogs Pump Action Poet är det ingen tvekan om. Den kommer från Skottland medan deras Abstrakt 22 är listad som amerikansk. Skönt, då behöver jag ju inte köpa den. De är väldigt kostsamma för plånboken och lite väl tunga för att dricka ur själv. Hade jag flera vänner så kanske just det problemet skulle lösa sig och vore det goda vänner så kanske de till och med kom med den som en gåva.

Innis & Gunn kommer med sin mest intressanta nyhet sedan de började göra andra öl än orginalet. De har klivit iväg från sitt invanda spår och slår till med en fruktsaison. Ekfatslagrad fortfarande men med ny etikett som signalerar nytänk inom bolaget. 001 överst på etiketten skvallrar om att vi har mera att vänta.

Kommentera

