Londonresan, lite svar på alla frågor

hamburgare-plume-of-feathers-london-karlstroms-maltJag har inte riktigt tänkt att sätta igång bloggandet ännu men jag får så många frågor om priset på Londonresorna så jag tänkte skriva lite om den. Svensk som man är har man ibland lite svårt att framhäva sig själv men nu har jag varit tre veckor i Kalifornien och övat mig så här kommer lite ohämat självförhärligande, För det är just min närvaro på resan som gör den stora skillnaden skulle jag vilja hävda. Att den större delen av dygnet ha tillgång till en kunnig, påläst och duktig guide gör att upplevelsen blir större. Jag har under några års tid byggt upp en god kunskap om Londons bryggerier och pubar. Jag har ett flertal olika ”koncept” som jag använder mig av och jag har prövat vad som fungerar och vad som inte fungerar. Största stötestenen som jag har med mina resor är priset. Antingen lägger jag ett lågt pris som kräver kanske 18-20 personer för att gå runt eller så lägger jag ett högre pris som idag. Nu behövs det 5 personer för att gå runt precis. Om nu någon av dessa kan tänka sig att dela rum med mig, annars går resan back för mig. En resa med så få personer bli givetvis dyrare men jag känner samtidigt att man får så mycket mer för pengarna att jag hellre gör sådana resor. Dessutom är jag väldigt säker på att behöva ställa in om jag behöver 18 personer för att få resan att gå runt.

olfat-crate-london-karlstroms-maltEn vanlig reaktion på priset är ”va, ingår inte resa, för det priset kan jag ju hitta en ölresa till Dublin, Bryssel eller London där flyget ingår” Jodå, men med mig som guide får man en helhetsupplevelse man blir inte visad två, tre pubar och sedan avlämnad på ett bryggeri. Om vi tar ”konceptet” Fuller’s så börjar vi med den ordinarie rundturen, jag är med och hör vad guiden säger, jag svarar på kompletterande frågor,Skittles, London, Black Lion, Karlströms Malt förtydligar vissa saker och brukar delvis fördröja visningen lite genom att lägga till saker som jag har fått höra vid andra visningar. Sedan har vi en snabb titt i shopen innan vi vandrar utmed Themsen tillbaka mot Hammersmith. Vi stannar på en pub för lunch och några till för dryck. Hela tiden utgår vi från sällskapets önskemål. Om folk vill höra anekdoter om pubarna, husen, området så försöker jag leva upp till detta. Vill man hellre trava på för att få chansen att dricka mera öl så gör vi det. Beroende på om vi nyttjar någon annan pub eller inte för klassiska pubspel så brukar vi köra några omgångar här. (Hoppas detta ger en bild av vad jag menar av ”koncept” samt mervärde.)

En annan sak som skiljer mina resor något är att första dagen inte bara går till transport till hotellet utan redan dag ett börjar jag guidningen. Bästa inledningen brukar vara mycket olika pubar och öl med olika inriktningar. En inledande ”pubrunda” har som koncept att bjuda på olika pubkedjor, klassiska pubar, free houses, tied houses, små pubar och inte minst avslutning på någon pub där man gott kan sitta kvar hela kvällen om man bara hittar en sittplats. Tanken är att erbjuda lite Londons ölhistoria i vätskeform under denna första pubrunda för att sedan uppleva det via tre grundliga bryggeribesök och ett antal slinka förbi brewery taps.

Hur fungerar prissättningen? Här skiljer jag mig rejält och det speglar min önskan att ha både hängslen och livrem samt äventuellt mina motiv till resa. Priset är i nuläget satt till 4920 kr och detta är räknat på fem stycken deltagare. I enkelhet kan man säga att jag tar priset för hotell, transporter, bryggeribesök m.m. och sedan plussar jag på en femtedel av detta priset. Deltagarna betalar alltså mina omkostnader och jag lägger inte på någon lön. En sak som förvånade mig när jag började sätta ihop dessa resor var hotellpriserna. London är inte billigt och mindre bra än trestjärnigt vill man inte använda sig av.

Hammerton, Taste flight, London, Karlströms MaltSkulle det sedan visa sig att något av bryggerierna bjuder mig på rundturen, jag hittar ett bra flyg eller att hotellet blir billigare än väntat så sjunker priset. Målsättningen är att priset ska landa under 4000 kronor. Det har det aldrig hittills gjort, jag vill inte ge några falska förhoppningar. Min privata målsättning med dessa resor är inte att skaffa mig en ny inkomstkälla utan att helt enkelt få ut lite mera av mitt egna liv. Skulle det vara så att jag någon gång tröttnar på London, resor, att guida folk, att berätta av det jag kan eller att mitt intresse för brittisk öl dör ut så finns inte resorna kvar längre. Räknar man in de öl jag själv köper under pubrundorna så går jag faktiskt minus i pengar räknat men rejält plus i upplevelser. Alla mina resor hittills har varit minnesvärda, inte bara för mina deltagare utan även för mig.

Har ni flera frågor så skicka dessa till mig eller skriv gärna i kommentarsfältet. Hoppas att ni vill följa med någon gången, en framtida plan är att det även ska bli resor ut på landet. Jag jobbar på att lösa detta med transporter då det blir den stora knuten att lösa.

Pumparna hos Fuller's, Karlströms Malt

3 reaktioner på ”Londonresan, lite svar på alla frågor

  1. Märks ju knappt att du varit i USA. Fortfarande alldeles för ödmjukt svenskt. Du är ju den absolut störste anglofil jag känner till, och det menar jag i positiv bemärkelse. Är helt övertygad om att om man väljer att åka med Karlström så får man mer kuriosa och guidening (valuta för pengarna) än man någonsin kunnat drömma om.

  2. Blir det en resa ut på landet kan du nästan skriva upp mig utan att fråga 😊 Jag tycker ditt koncept är helt rätt och resan till London i våras jag var med på var värd varenda krona!

Kommentera

