McGargles Granny Mary’s Red Ale

Förväntningar och fördomar ska man akta sig för att tro att man inte har. Ibland kan de säkert vara bra att ha men för det mesta är de ivägen för upplevelsen. Det gäller inte bara öl utan livet i stort och inte minst mötet mellan människor. Djuplodande inledning för att komma fram till att detta är en öl jag troligen inte ha köpt och testat om jag inte hade haft bloggen och målet att pröva allt brittiskt som dyker upp på Systembolaget.

Varför? Ingen etikett som tilltalar mig. Jag tycker att den utstrålar mindre smakrik öl. Jag hade desstuom fått hört att det var en Kilkennykopia och detta ihop med det faktum att det skulle in i det ordinarie sortimentet och dessutom finnas på hyllan i Falköping. Nu visade det sig inte alls vara så illa när jag väl prövade. Istället har jag fått en ny trevlig öl att transportera mig till den gröna ön med. En öl att minnas Wicklows ljungklädda berg, Mayth böljande kullar, Clares sönderhuggna kust eller helt enkelt bara vill ha en jyst standard ale.
Snygg öl med sitt frodiga skum. Rödbruna blanka färg. Nötig, fruktig arom. Karaktärsful men inte överdriven. Ganska vardalig faktiskt, trevligt vardaglig. Maltig, nötig smak. Lite plommon, torkad aprikos, mörkt bröd. Medium till tunn kropp, hög-medium kolsyra. En öl som står på hyllan i Falköping och blir ett nötigare, brödigare alternativ till London Pride.

Kommentera

