Som grillöl, vilken är bäst – Lagern eller Det humliga

Grillsäsongen är i full gång i Sverige. Fler än jag tar säkert gärna en öl medan man står och grillar. Både trevlig och aptithöjande. Men vad ska man välja för öl. Jag har två lite försiktigare öl i form av Intergalactic Lager och McGargles Granny Mary’s Red Ale men jag har också humligare pjäser represnterade av The Five Points XPA, Rye Hammer och någon mer som jag inte kommer ihåg just nu.Duger som grillöl är ett uttryck som jag lite nu och då hör om öl. Inte så ofta om brittiska öl som om tyskimporterade lageröl av, slarvigt uttryckt, lite blaskigare typ. Vadå duger som grillöl? Grillölen måste ju vara en av kvällens viktigaste öl? Den sätter tonen för resten av kvällen liksom. Den här första ölen fyller även andra mera fysiologiska funktioner förutom den psykologiska trendsättningen. Beskan bidrar till att skaka liv i smkalökarna och från tungan skickas det signaler till hjärnan som drar igång produktionen av saliv i munen, bukspott ibukspottkötteln, hela systemet ställer sig i redo position för den kommande maten. Man blir hungrig helt enkelt.

Så ur denna synpunkt vill man givtvis ha de mera beska ölen men hur mycket beska behövs för att dra igång hela matspjälkningssystemet. Jämfört med vatten så är det ett bra kliv upp på beskasklan till Mcg Garannys Ale. Vad händer när man sedan ska sätta sig att äta. Måste man fortsätta med välhumlade öl då eller kan man stiga ner ett snäpp när man börjar äta. Inga lätta beslut och inte helt lätt att pröva sina teser. Att plocka fam grillen och stå där med MagGrannys och Five Points XPA blir inte riktigt rättvisande eftersom jag då kommer få den högre beskanivån hur jag gör. Att pröva dagarna efter varand ger sina problem i att jämföra upplevelserna. Jag tror att bästa sättet är att låta dagsformen bestämma, känna efter med magen vad man är sugen på den dagen och köra på detta. Så grilla mycjket i sommar och ha mycket olika öl hemma för att kunna välja.

Kommentera

