Abstrakt 21 – Torsdagsporter

Torsdag igen och dags för ny porter/stout/imperial. Den här gången är det BrewDog som förhoppningsvis ska leverera av det goda. Jag hade egentligen bara två stycken flaskor att välja mellan och då tog jag den billigast. Fast ska jag vara ärlig så var det nog mera storleken som fick mig att välja den. Guinnessölen ligger på stor flaska och den vill jag gärna dela med någon/några personer.

BrewDogs Abstraktserie har hängt med ett tag men för mig så kan det vara första gången jag smakar en flaska. Jag vet inte hur många olika varianter de släpper per år men alla ska vara ”limiterade”. Hur många flaskor det innebär vet jag inte. Säkerligen många.

Version 21 är enligt bryggeriet en upplevelse på 12% som har smaksatts med lakrits och svarta vinbär. Bären ska förstärka den (mörka) fruktigheten medan lakritsen ska skapa en illusion av anisfrön och melass. Istället för rostade toner så så ska vi ha en konjaksliknande, värmande ton som bär upp ölen. Låter riktigt spännande om jag får säga det själv.

BrewDog Abstrakt 21, Karlströms MaltLätt rödfärgat, i sin kraftiga svärta. Cappuccinofärgat skum, ganska tjock som låg kvar en stund. Det luktar faktiskt både lakrits och svarta vinbär om den här lyxprodukten. Här kan man prata om att bygga upp förväntningar med rykte, pris, vaxförsluten kork och så nu denna aromen. Mörk choklad, rostade malttoner samt tydlig alefruktighet. Smaken känns mera josig, chokladfudge, karamellaktig. Lite bittrare, kaffebeska, körsbär och andra röda frukter. Även lite lakrits, mineralton och rött vin. Mycket olika smaker, har lite svårt att bestämma mig vad jag tycker. Kan bara konstatera att hela flaskan blir lite väl mycket på en person men det var väntat. Detta är delaröl, en öl att avsluta en middag med när man har flera gäster. Den fastnar lite i gommen med all sin sötma. Bra att dela också för jag tror att många människor kommer tycka att det räcker med någon enstaka sipp av den här ölen. När jag väl öppnar Guinness The 1798 så får jag reda på vilken som hade varit lättast att dricka ur själv. 37,5% av denna eller 75 cl The 1798

Kommentera

