Wild Beer Zintuki

När det började ploppa in lite öl från Wild beer så blev jag nyfiken. Det lät så väldigt spännande och helt rätt för mina smaklökar med deras öl. Först ut bland ölen jag prövade var Modus Operandi. Jag har andra flaskan kvar så jag kan ändra mig men den levererade inte riktigt topp. Jag har riktat in mig på att pröva den ihop med lite viltkött. Ett rådjur eller en älgbit. Får se om det blir av. Hur som, jag var inte helt såld på den ölen. Ännu mindre såld var jag på Millionaire, en sweet stout som alltså inte alls var dåligt. Det var absolut inget fel på den. Grejen var att den inte levererade det som jag hoppades iform av spännande, lite syrliga, komplexa, burdusa öl.

Det fick jag desto bättre ifrån Zintuki. Zintuki är en slags gud från Mesotopamien men det har jag inte koll på. Säkert ett spännande namn men mig säger det inget och istället kallar jag den för ”den blå ölen” Den är en blandad öl, att blanda öl trodde jag för några år sedan skulle bli det nya efter humletrenden. Fast humlen har inte riktigt fallit tillbaka och blandningen inte kommit så starkt som jag trodde. Jag tänkte mig nog mera typ Old Ales som lagrats på fat och blandades med yngre versioner. Inte rena suröl. Framtiden är inte lätt att förutsäga. Vem vet, jag kanske bara behöver tålamod. Det Wild Beer har blandat här är sin Ninkasi, en öl brygd med en dos äppeljos i vörten, samt Somerset Wild som är en suröl med jäst från en lokal äppelodling. Bubbliheten från den föregående ska kompletteras med citronsyrligheten från den senare. Detta lyckas man riktigt bra med.

Mycket fruktigt och spännande i aromen. Lite sädigt, lite gräsigt, kanske lite ekkänsla, tuttifrutti och citrontouch. Lite av mycket helt enkelt. Smaken är lite brötigare, källartoner blandas in bland fruktigheten, inte bara citrus utan även melon, apelsinskal och trevligheter. Mycket nedtonad maltighet i denna mediumkolsyrade öl med medium kropp. Lagom där kan man också uttrycka det som.

Frisk, sprudlande, tösrstsläckande och smakrik.

En reaktion på ”Wild Beer Zintuki

Kommentera

