Fentimans Mandarin & Seville Orange Jigger

Vore kanske bra om jag talar om när jag börjar med nya serier men i detta fallet kunde jag inte göra det. Jag visste nämligen inte ens själv att jag skulle starta den. Men här kommer tredje delen i min serie om alkoholfria drycker från GB.

Namnet, om vi börjar med namnet. Jigger är något slags odefinerat mått. Används i barer men men också när man mäter upp ingredienser till den här drycken. Softdrink står det på hemsidan om den men den har en del gemensamt med öl. Den är jäst, eller delar av den i alla fall. Mandariner ger lite beska som förstärks med apelsinskal. Jäsningen ger flera effekter, inte minst kolsyra i drycken. Det är lite som en Fanta Apelsin fast på steroider. Mera arom, mera smak fast mindre med kolsyra.

Fentimans Mandarin & Seville Orange Jigger, Karlströms MaltDen kostar rejält, kommer inte ihåg hur mycket men mer än vad 6 liter cola kostar skulle jag gissa. Fast köper man dryck för att njuta den och inte för att få en stor dos socker så kan detta absolut vara ett alternativ.

Kommentera

