Fuller’s Imperial Stout 2014, återigen en underbar upplevelse

fullers-imperial-stout-karlstroms-maltKlockan är nästan midnatt innan temperaturen har sjunkit så pass lågt att det känns rätt att öppna en flaska imperial stout. I tropikerna lär man dricka mycket stout, väl kyld och, gissar jag, oftast av den torrare sorten. Jag har inget sådant i källaren nu, kanske ska jag väl säga för jag vet inte vad flaskan Guinness innehåller men den var allt för lyxig för den här torsdagen, eller mest av allt var den på tok för stor.. Istället öppnat token till bloggare en halvliter 10,7% fullständigt lysande imperial stout. Det var helt rätt beslut, drar igång lite Netflix och hittar en brittisk serie om fyra damer som löser koder/pussel/mysterier/mord. Lite brittiska hemmafruar, sandwichar på rostbröd, affärer med biträden, koleldade bostäder, bibliotek med stegar och Barking som ledtråd. 18:15-tåget från St Pancras till Barking.

Jag plockar fram, som vanligt, lite ost till ölen men kompletterar med jordgubbar. Det är jordgubbarna som får mig att välja en väldigt, mjuk, följsam ost. Kaltbach Creamy&Tasty. Mycket gräddig och samtidigt väldigt smakrik. Jordgubbarna bjuder på en syra som skär både genom ostens fetma och ölens sötma. När vi pratar imperial stout så handlar det ofta choklad och kaffetoner men denna buteljering från 2014 ligger i gränslandet till barley wines. Tydligt på imperial stoutsidan men med tydliga drag av barley wine. Sherrytonerna, fruktigheten och då är vi tillbaka till jordgubbarna och hur goda de är. Jag hade egentligen tänkt att vaska en del av flaskan men det blev inte så. Istället försvann ost, jordgubbar och öl ner i den behövande magen. Nja, försvann kan nog stämma men behövande kan vi glömma.

Jag är glad att jag fattade tidigt att 2014 var en bra årgång av Fuller’s Imperial Stout. Jag tror jag har några flaskor kvar om jag rotar runt i källaren. Vilket påminner mig om att jag borde städa den. Slutkläm, tack ni som läser bloggen. Utan ”kravet” att dricka en porter idag så hade jag aldrig fått denna underbara smakupplevelse.

Kommentera

