Buxton / Stillwater Superluminal

När man har avslutat sista skoldagen inför sommarlovet, trampat hem i ett solskenstyngt sommarlandskap, skyndat sig ner till bolaget för att hämta sina öl, lagt en av dessa på kylning medan man klipper gräset. Ja då är man värd något riktigt gott. Varför inte en öl när man grillar kvällsmaten. Tyska bratwurst, Nürnbergare men tyvärr ingen färsk korv, eller det kanske är tur för jag är väldigt hungrig. Å så dessa fantastiska hotdogs, denna underbara kvalitetsprodukt som alltid smakar lika gång efter gång.

Buxton Stillwater, Superluminal, Karlströms MaltNåväl, nu har jag ölen framför mig, en lite disig, det drar mot smutsig apelsin istället för nytvättad citron. Luktar absolut inte kattpiss utan bara underbart. Syrligt, humligt, friskt. Det syrliga har citronsyrlig karaktär medan det humliga är blommig, fläder, nyslaget gräs. Nej vänta nu, gräsdoften kommer nog mest från den nyslagna gräsmattan. Jag sitter ju ute vid grillen.

En sipp på ölen ger en stor blandning grundsmaker. Syrlighet, sötma, beska men inte någon sälta. Detta är en lättdrucken öl den kärva, lätt dominerande beskan. Detta är inte en öl lätt och förförisk som en ringdans vid midsommar utan mera som vedklyvning i slutet av juli. Båda två glädjefyllda upplevelser men alla som har klyvit ved vet att det är mest efteråt man känner glädje i arbetet. Eftersmaken domineras ännu mera av beskan

Jag gillar det här. Trevlig öl och sakta stiger funderingen. Varför gillar jag den. Den hade inte syran jag hoppades på, den är lite beskare än vad jag brukar gilla och den har inte så mycket eftersmak som jag önskar. Är det Buxton jag gillar, kanske Stillwater. Jag minnas fortfarande hur god jag tyckte hans Saison var. Kan det vara för att det står sour på etiketten som jag gillar den? Fast det är klart, jag är ju så underbart nöjd med livet att kanske en Sofiero hade smakat bra… (här får ni tänka er ljudet av en klunk öl) Näää, det tar jag tillbaka. Mer smak än så vill jag ha i mitt liv.

En reaktion på ”Buxton / Stillwater Superluminal

Kommentera

