Brexit, nyval och hur det påverkar bryggerierna

Jag passade på att fråga runt lite bland bryggerierna när jag var över i mars om deras funderingar över Brexit. Det var lite varierat hur mycket de har funderat. Givetvis beror det också på vilket typ av bryggeri det är. Vilken fas de är i och vilka typer av öl som de brygger. Ett litet bryggeri har mindre oro över råvarukostnaden medan det för större bryggerier kommer påverka marginalen mera. För alla bryggerierna räknar med att det kommer bli dyrare för dem med malt, även om man mältar en hel del i Storbritannien så kommer fortfarande en betydande del av kornet från övriga EU. Det som kommer från t.ex. Chile har man gemensamt avtal med EU om tullar och avgifter men där tror man inte att det kommer bli så stora skillnader enligt flera av bryggerierna.
Sedan har vi humlefrågan. Inte ens traditionalister som Fuller’s använder bara brittiska humlesorter. Greene King använder en hel del brittisk humle. I IPAn är det Pilgrim, Challenger och First Gold och de tre är brittiska. I Abbot Ale använder de sig av First Gold, Challenger och Fuggles. Åter igen bara brittisk humle alltså. Men sedan gör de saker som Amarillo Single Hop Session IPA, en East Coast IPA som man bara använder amerikanska humle till o.s.v.
Några av bryggerierna tittade på att hitta ny leverantör av jäst fast då fanns det flera anledningar till, förutom Brexit alltså men Brexit var en av anledningarna.

Nu med valet så öppnar det eventuellt upp för ett mjukare Brexit, alltså ett utträde som inte börjar helt från noll. Fast med tanke på dagens kursfall så plötsligt blev det ännu dyrare med utländska råvaror.
Sedan har vi nästa led, när ölen är brygd. Hur kommer Brexit påverka exporten? För det är exporten som är den stora expansionsmöjligheten. Brittisk ölmarknad är en tuff marknad att öka sin volym på men export är något så många av dem tittar på. Cask ale är hot i Italien t.ex. Redan idag är det premiumprodukter som säljer bra men med lite extra tull, frågan är om det kommer motverka valutakursens inverkan.
Men det som alla bryggerierna pratade om var osäkerheten. Den som lever få se attityden var rådande. Good beer will always sell!

Tom visar sitt bryggeri

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s