Myrcia Oatmeal Hopburst Session IPA

Rejält långt namn på en öl det där. Kanske lite onödigt långt namn på en öl som man dricker upp så fort. Jag tog exemplar nummer två igår efter min nationaldagsöl. Fast egentligen var det idag, för klockan hade passerat midnatt. Nattmangling med jobbsaker som jag avslutade med att kolla lite Speedway och sänka en bägare. Behagliga 4%, ingen stor kropp av naturliga skäl och inget som bryggaren har eftersträvat men desto större hinkabillitet men samtidigt så mycket trevliga aromer att jag kom på mig själv att sitta och sniffa på den som om det vore en barley wine eller en imperial stout. Kanske inte lika komplex men minst lika tilltalande. Den friska aromen drog mera åt citrus idag när jag satt inne i mörkret än det tropiska som jag uppfattade senast. Av kantigheten som jag beskrev senast märkte jag inte lika mycket idag. Halvvägs ner i glaset kollade jag min förra beskrivning och jämförde med mina senaste noteringar. När jag då hade påmint mig om det kantiga, så jovvist fanns det där men samtidigt slog mig en tanke. Kommer det att försvinna med lite lagring, dricker vi ölen för färsk? Jag kan tänka mig att det ligger lite tajt med bryggschemat ibland hos Buxton. Det brukar göra det hos expansiva bryggerier. Det här kan mycket väl bli sommarens öl i min ölkälare. Jag kunde dock ha önskat att den kommit i halvlitersflaska, en öl som denna passar bättre i en sådan.

Myrcia, Buxton, Karlströms Malt
Jag fick ta en gammal bild. Jag drack ur så snabbt att jag glömde ta kort. Buxton levererar igen!!! Skönt efter de mindre bra glassölen.
Kommentera

