Belhaven/Oppigårds Skotsk öl – en öl värdig nationaldagen

Jag är ingen enorm anhängare av nationaldagen. Jag gillade bättre när vi hade Annandagpingst ledig. Skönt att veta att man hade en tredagarshelg. Fast man ska inte klaga, fint väder i år och en massa människor i Plantis. Dessutom hade jag klämmåndagen ledig också i år, så absolut inte klaga.

Istället gäller det att hitta en lämplig öl att dricka, nationaldagen till ära. Något som passar både nationaldagen och bloggens tema. Vilken tur att jag har sparat en öl för att ha till en provning som aldrig verkar bli av. Belhaven/Oppigårds Skotsk öl! Jag var lite orolig att den hade varit för länge nere i källaren men det skulle jag inte ha gjort. Bästföredatummet var visserligen september förra året men detta var en skön öl. Bättre än förra gången jag prövade den. Då upplevde jag den som överdrivet besk och utan riktigt maltig/brödighet. Nu hade den det, dessutom upplevde jag humligheten som mycket rundare, mjukare och inte så gräsig utan mera jordig. Dessutom gillade jag att den var helt blank, men det var den säkerligen förra gången också. Synd att man inte kan köpa den fortfarande.
BelhavenOppigårds Skotsk Öl, Karlströms Malt.jpg.JPG

Kommentera

