För mycket Buxton/Omnipollo, men lösningen finns i ölkällaren.

Milt sagt kan man säga att jag inte var helt nöjd med Buxton/Omnipollos Original Texas Pecan Ice Cream men skam den som ger sig. Jag gav mig på nästa glassöl från B&O men den var ännu värre. Främst var det den numera legendariska burkchampionsdoften som förstörde upplevelsen men det fanns trevligheter i den. Inga kemiska vaniljsmaker men absolut inte rätt. Jag gissar att om jag skulle pröva igen så vore nog Rocky Road en bättre öl, om de bara skippar champinonerna.

Efter två bedrövliga öl så räddade jag kvällen med att plocka fram ett säkert kort. Traquair Jacobite Ale! (läs tidigare recension här) Den ihop med några ostar och en bit spansk korv av något slag. Mycket paprika i korven kan jag avslöja, inte så finmald, ganska mild kryddad.
Traquair Jacobite Ale, ost och öl, Skotskaöl, Karlströms MaltIbland kan jag känna att jag allt för sällan kör med säkra kort. Det finns hela tiden något nytt, spännande, att pröva och kvoten öl fylls i alla fall så den här ostbrickan njöt jag dubbelt. För att konpensera lite extra så plockade jag fram en liten sampleflaska whiskey. Det var rökigt som en Islay, inte torr rök som ardbeg men inte oljig munkänsla som Laphraoig. Kort eftersmak men riktigt fyllig. Undrar vad det var? Så kan det gå ibland när man inte har ordning på sina sampels. Lika bra det kanske, troligen alldeles svindyr whisky. Däremot så tillförde den hela anrättningen lagom dos av rökighet, bara en liten sipp, nu och då för att förgylla det hela. Traquair Jacobite Ale är inte någon överdrivet söt eller fyllig öl och då får man anpassa ostarna där efter. Jag hade en torrare ost i form av Pecorino samt en krämig Chablis. Den senare osten är ganska krämig och med lite syrlighet från vinbadandet man utsätter osten för. Det gör att den passar bra ihop med en inte allt för söt öl.

Kommentera

