Nya öl i juni

Grön dörr, London, Karlströms MaltI fjol beklagade jag att det kom så få brittiska öl på Systembolaget men i år tycks de hagla in. 1 jui kom det in ytterligare en i fast sortimentet. Badger First Call, en halvlitersflaska med bitter från Hall & Woodhouse. Bryggeriet kallar själva ölen för en Country Ale, kan så vara men mig säger det inget. Hall & Woodhouse är ett anrikt bryggeri som fortfarande är familjeägt.

9 juni kommer det två andra öl, icke britt-typiska om man uttrycker det så. Två bra exempel på den nya vågen bryggerier i England. Wild Beer och Buxton levererar oss varsin vildjäst öl. Ska bli otroligt spännande att se vad det smakar. Wild Beers Zintuki ligger på 7.3% och ska vara en öl som speglar bryggeriets önskan att laborera med olika blandningar från olika fat. 8100 flaskor finns det och de kostar 36 kr styck. Låter helt överkomligt.

Överkommlig i pris är även Buxton/Stillwater Superluminal Sour IPA, 32,90 kr för en 33:a. Dryga 15000 flaskor finns det av den så det ska nog räcka och bli över. Stillwater gjorde en öl för några år sedan som jag har tappat bort namnet på i huvudet men den var underbar, blåste bara till med sin välbalanserade syra. Jag hoppas på något liknande. Det är bara bokstavskombinationen IPA som får mig att vara lite tvekande men inte mer tvekan än att den ska testas.
Dessutom finns det två öl listade som brittiska men jag fattar inte riktigt varför. Founder’s Rhübaeus och Founder’s Sumatra Mountain Brown. Founder’s är väl ändå amerikanskt? Fast ölen kanske är bryggda här, jag har skrivit och frågat leverantören men inte fått svar.

En reaktion på ”Nya öl i juni

Kommentera

