Juni månads första portertorsdag

Tur att det inte var så varmt idag som det har varit tidigare. Jag tror inte att en Imperial Stout/Porter hade passat då, i alla fall inte lika bra som ikväll. Vackert väder men ändå fullt möjligt att röra sig utan att bli svettig.

Svårt att närma sig Original Texas Pecan Ice Cream. Jag har läst mycket om Omnipollos/Buxtons senaste släpp på Systembolaget. Mycket bu men även en del hissande mot skyarna. Sedan vet jag inte om det är denna eller om det är Rocky Road som oftast har fått benämningen burkärtor. Det blir uppenbar risk för självuppfyllande profetia om jag smakar fullt vetandes. I alla fall kommer jag inte kunna veta om jag verkligen känner det eller om jag bara tror att jag känner det.

Svart dryck med mörkt skum. Mycket sötma i aromen. Vanilj, marsmallows, karamell och choklad. Undrar om jag hade tänkt marsmallows om det inte hade varit för temat i serien. Luktar spännande på sitt sätt men samtidigt lite kemiskt vaniljaktigt. Som en essence.

Lite mera av de rostade tonerna när vi kommer till smaken, mera nötighet också men det mesta döljs av vaniljsötman. Efter några klunkar så tycker jag att det tar över mer och mer. Jag noterar att detta är en öl som inte riktigt passar mig i smaken. Tunn kropp bidrar säkerligen till den konstiga känslan. När jag provar öl så händer det mer än bara ibland att jag inte dricker upp hela flaskan utan nöjer mig någonstans vid hälften, två tredjedelar eller så. Anledningen är att det kan bli för mycket av det goda men här var det för mycket av allt i en salig blandning som fick mig att hoppa det sista på den här ölen. Jag hoppas att nästa är bättre.

Original Texas Pecan Ice Cream, Buxton, Omnipollo, Karlströms Malt

Kommentera

