Thomas Hardy’s Ale 2016

Thomas Hardy's Ale, Karlströms Malt, med ostEtt spännande ögonblick, att få öppna en flaska Thomas Hardy’s Ale i ny tappning. Jag missade ju förra årets släpp. Inget jag grämer mig över längre, det finns så många årgångar jag har missat och förhoppningsvis ännu flera årgångar som jag inte kommer missa.

Njuter fullt ut när jag häller upp ölen. Underbar färg, djupt mahognyfärgad, knappt en tillstymmelse till skum men det är ju inte den typen av öl. Jag ångrar mig lite att jag inte har tagit fram mina stora whiskeyglas. Ja, de kallades så när de köptes in men jag har nog aldrig druckit whisky i dem utan bara öl. Barley Wines och imperial stouts med flera.

Aromen är fylld av russin, torkade aprikoser, sherry och rostad malt. Viniös grundton som lockar och pockar. Man skulle lätt kunna njuta denna öl genom att bara lukta på den men fast det är klart. Det vore närmast helgerån. Å andra sidan är detta en öl som jag tror att man skulle kunna korka igen och spara till dagen efter. Tror, för jag har inte prövat, det kan jag lova. Jag har provat med andra barley wine men Thomas Hardy’s Ale har alltid blivit urdruckna.

Kroppen är fyllig, relativt tidigare årgångar torrare och väldigt lättdrucken. Ingen enorm smakexplosion utan mera som en efterrättskaka. Sötman är framträdande och beskan skönt tillbakadragen. Torkad frukt och karamelltoner är framträdande. Alkoholsötman kommer i eftersmaken och skär igenom sötman. Jag var orolig innan över vad ”nya” Hardy’s skulle ha att

En reaktion på ”Thomas Hardy’s Ale 2016

Kommentera

