Holcyon, Thornbridge Brewery

Dags att prova Holcyon på riktigt, att lukta, titta, analysera och riktigt plocka sönder den. Helt tvärt emot hur jag drack den senast, hemma hos far när jag satt och filosoferade över livet, universum men mest över Thornbridge. Inget vettigt men det hoppas jag kommer lite av nu.
Fint skum, kritvitt och fast. Alldeles grumlig öl. Jag börjar utveckla någon slags fobi mot grumliga öl. Skönt att det inte märks på dem när man luktar eller dricker av dem. Eller är det det man gör? Är det därför som de luktar så härligt? För den här luktar härligt. Jag vet att jag i föregående blogginlägg hintade om att den inte luktade helt rent. Antingen var det något fel på just den flaskan eller så lurar mina sinnen mig. Jag tror nog mest på det senare, jag vill helst göra så, det är roligare och mera troligt än att Thornbridge har problem med sin buteljering.

Aromen är tungt, tropiskt fruktigt. Inte att undra på när de nu har stoppat i mango i brygden. Sedan vet jag inte vad som kommer från mangon och vad humlen bär med sig. Tung och frisk arom på samma gång. Medium till fyllig i kroppen och mjuk att dricka. Här inbillar jag mig att man kan smaka på grumligheten i form av en oljighet. Eftersmaken är inte allt för lång men väldigt torr och karaktärsfull. Nästan vass. Citrustoner finns med i smaken vilket ger ölen en friskare ton än aromen skvallrade om.

Holcyon, Thornbridge, Karlströms MaltJag var mest nöjd över att dricka öl hemma hos pappa, trodde jag, men kanske var ölen egentligwn bättre än vad jag trodde. Lätt att ha förväntningar som är självuppfyllande. Detta är en trevlig öl, frisk, fräsh arom precis som Jaipur. Sedan kan jag bara konstatera att beskanivån totalt är lite hög för min smak, speciellt i efterbeskan så vasken fick sista decilitern av ölen för då hade jag liksom tröttnat. Men jisses vad gott den luktar.

Kommentera

