Wow, detta var en grumlig öl – Buxton Myrcia

Myrcia, Buxton, Karlströms MaltJag tror inte att jag någonsin har druckit en så grumlig öl som har ansetts färdig. Oatmeal Hopburst Session IPA. Det låter detta hur spännande som helst och jag hade lite olika förväntningar. Havren förväntas ge en mjukare kropp åt ölen, runda av lite av kantigheten hos den. Hopburst, massor med humle således. Session tyder på en lättdrucken, svalkande sommaröl och IPA slutligen erbjuder ju en viss tolkningsbredd men ihop med ordet Hopburst blir det nog mest en bekräftelse på humlig arom och en torr, väl utjäst öl.

Myrcia levererar en hel del av detta. Havren känner jag inte av vilket kanske inte är meningen att man ska hitta så där rätt på men om det är den som ska runda av kantigheterna så kunde de ha haft i lite mera. Det är en rätt skarp beska i den här välutjästa, torra ölen. Aromen är härligt fruktig med tropisk dominans. Doftar sötare än vad ölen är. Frisk munkänsla, jag lurar mig en hel del av det grumliga utseendet. Lättdrucken med sin tunna kropp, en sådan här öl behöver inte vara så mycket kraftigare. Eftersmaken är väldigt rund i smakerna trots att beskan blir lite mera intensiv.

Summering: Inte alls illa. Jag skulle gärna ha haft lite mera syra i ölen och ett blankare öl. Detta är för grumligt utseende för att det ska tilltala mig. Kanske lite fjöntigt av mig men jag står för att man dricker med ögonen också. Skål!

En reaktion på ”Wow, detta var en grumlig öl – Buxton Myrcia

Kommentera

